Welke afwijking is acceptabel bij automaten?

Wat is normaal bij bijvoorbeeld een automaat van 700-800 Euro en wat bij duurdere modellen van 3500-5000 Euro?

Ik heb bijvoorbeeld een horloge van 750 Euro en die loopt 15 seconde per dag voor.
En ik vind 7,5 minuut per maand best veel maar is dit normaal?
Nu set ik het horloge gewoon elke dag even 15 seconde stil maar toch.

Wat zijn de meningen hierover?

Mijn Nomos Tangomat loopt +1 seconde per dag.

NicoB)-

Dat is persoonlijk stoor je aan een afwijking dan is quarzt met radiocontrolled wat meer je ding,maar ik een tik liever 10-15 in de plus dan 1 seconde in de min.
Maar zelfs chronmetere horloges mogen een afwijking hebben van +6 tot -4 per 24 uur.

Als het je erg stoort kun je proberen om bij een horlogemaker eea af te laten regelen, maar +15 sec/d is acceptabel voor een niet gecertificeerd uurwerk. Afwijking is ook afhankelijk van de positie waarin het horloge ligt. Op die manier kun je zelf soms de gang reguleren. Stel je hebt gemiddeld overdag een afwijking van +15 sec., dan zou je 's nachts verschillende posities kunnen proberen om het horloge weg te leggen: kroon omhoog, kroon naar beneden ect. en dan kijken wat de afwijking is in een nacht.

Bedankt voor de tips!

Op zich stoor ik me niet aan deze afwijking, maar ik vraag me gewoon af of dit abnormaal is?
ik ben in die zin dus gerustgesteld en ga eens experimenteren met wegleggen.

Het is niet slecht, maar kan beter. Ik hou het liever onder de 10 sec p/dag.

Mijn Grand Diver met NH35A uurwerk wijkt slechts 3 seconden in de plus af per etmaal.

e.e.a. is nog afgezien van de techniek
qua acceptatie ook afhankelijk van hackingfunctie
en of je je kroon kunt bedienen terwijl je je horloge
om je pols kunt houden,

wanneer je een automaat met GMT of dagnaam hebt
en je draait per ongeluk even de kroon de verkeerde kant op
dan zit je je dagnaam of GMT ook nog ongewild te verzetten.

Carpe tempus Schreef:

e.e.a. is nog afgezien van de techniek
qua acceptatie ook afhankelijk van hackingfunctie

en of je je kroon kunt bedienen terwijl je je
horloge
om je pols kunt houden,

wanneer je een automaat met GMT of dagnaam hebt
en je draait per ongeluk even de kroon de
verkeerde kant op
dan zit je je dagnaam of GMT ook nog ongewild te
verzetten.

Ow zo.

Heb 2 Longines (ETA) automaten, beiden +/- 2sec per dag. Zeer acceptabel voor mij.

1 like

Nieuwe Rolex GMT +1 sec per dag.
Geen automaat , maar Bulova Accutron Astronaut + 2 sec PER MAAND .

Mijn Pulsar PSR 10 loopt max. 10 seconde per jaar verkeerd… Maar de vraag is niet, hoe nauwkeurig loopt mijn horloge, maar wat is acceptabel :wink:

De afwijking van de meeste horloges valt in het niet bij de afwijking van liefhebbers van die horloges…:+ mijn Oris loopt echt heel precies nadat deze is opgestuurd en afgesteld. Maar andere wijken alleemaal wel iets af. Je merkt het eigenlijk niet als je hooguit een dag of vier hetzelfde klokje draagt. Ik wind ze tussentijds niet op.

Als ze maar in de plus lopen dan merk je het amper, ik heb een horloge uitde jaren veertig die wel anderhalve minuut in de plus loopt, die draai je na twee dagen gewoon terug.

Mijn Breitling loopt 1 seconde in de min (wel heel constant), daar erger ik echt kapot aan omdat ik via de hacking functie het horloge op de hele minuut moet stilzetten, de minutenwijzer een minuut vooruit en dan wachten tot de tijd hem inhaalt om weer in te drukken. Bij een seconde in de plus trek je de kroon eruit, en meteen weer terug en hij loopt weer gelijk. Binnenkort maar eens openmaken om bij te stellen.

Toevallig vroeg ik me precies hetzelfde af. Mijn Nomos die ik nog geen jaar geleden aangeschaft heb loopt bijna een halve minuut per dag te snel. Ik kom er nu pas achter omdat ik het horloge wat structureler om de pols heb. Voorheen was dit vaak maar 1 dag. Zou zoiets bij een dermate grote afwijking binnen de garantie kunnen vallen?

15 sec per 24u is acceptabel naar mijn mening

Mijn VDB 2013 grey 0,5 sec in de plus per 24 uur echt heel nauwkeurig voor een niet chronmeter 2824 ETA

hangt v normering af. cosc chronometers hebben zo hun grenzen. andere zijn nog strenger.

persoonlijk moet n daily beater/wear geen sec achterlopen en niet meer dan 5 min in de maand voor. de rest moeten op n dag niet meer dan 5 min voor of achter lopen.

Kijk, je kiest een automaat omdat je van de techniek houd. Van een klokje van €600,- zul je een geringe ( ie achterliep. Bij een vintage klokje (ook een peperdure)zou het mij echter weer minder storen…

Ogenblik Schreef:

Maar als ik een paar duizend of meer
euro uitgeef (pardon - ZOU uitgeven) voor een
nieuw mechanisch uurwerk, zou ik het niet kunnen
uitstaan als 'ie niet keurig liep en al helemaal
niet als 'ie achterliep.

Een klok van zeg €50.000 houdt niet in dat hij nauwkeuriger loopt dan een van €500.

Net zoals een Ferrari niet noodzakelijkerwijze betrouwbaarder is dan een Toyota Aygo. Sterker nog, ik denk dat de Aygo… :wink: