Welke Aqua Terra ipv mijn Heuer Carrera Calibre 6 COSC

Ik merk dat mijn duikers (Sinn UX en Mühle Glashutte Seebataillon) duidelijk meer draagtijd krijgen dan mijn Heuer Carrera Calibre 6 COSC.

Ik kan het niet helemaal duiden, waarom de klik minder is, maar ben van plan om toch maar eens serieus naar de Aqua Terra te gaan kijken, als vervanger voor de Heuer. Misschien dat de robuustere uitstraling mij beter bevalt…

Anyway, de huidige Aqua Terra, met de horizontale lijnen op de dial, doet het niet voor mij. De vorige versie (met de teak dial) zie ik wel zitten, net als de versie met de dial zonder poespas (is dat de voorloper van de teak dial?). Zeker de blauwe versies zien er erg lekker uit.

Maarrrrrr, ik ben niet echt ingewijd in de uurwerken die Omega gebruikt heeft in de niet-quartz Aqua Terra’s.
Wat is wijsheid qua versie?
Een dunne en kast en lekker robuust uurwerk (lees: niet al te onderhoudsgevoelig) heeft beslist mijn voorkeur.

Dunne kast + effen plaat: 2500D
Dikkere kast + teak plaat: 8500

Qua robuustheid neig ik naar de 8500, maar dat is meer op gevoel. De rotor is van een rollager ipv kogellager voorzien waardoor hij volledig stil is.

1 like

Gewoon nu van die 2 beukers genieten en als de R weer in de maand is mag de Heuer op leer weer z’n opwachting maken

De meeste AT’s die ik hier voorbij heb zien komen zijn naar mijn idee ook meestal geen blijvertjes…

2 likes

Fijn horloge hoor :smiley:
Zeker niet dik. Gewoon mooi sportief, prima comfortabel, ja ook gister en vandaag met de hitte.
De blauwe dial is geweldig :smiley:
Dit is de 38mm op m’n 17cm pols. Deze met cal.8500 heeft geen polished center links maar wel een venster om de datum.
De volgende versie ook met verticale lijnen op de dial heeft dat andersom. Dus wel pcl’s en geen venster rondom de datum.

2 likes

Jammer. Vind de Carrera eigenlijk by far het fraaiste horloge van de drie. Dat gezegd hebbende; ik vind de AT een van de meest aantrekkelijke Omega’s. Kan je helaas niet adviseren over exact welke uitvoering. Maar succes en veel plezier met vinden van jouw perfecte AT. Of misschien toch nog even paar nachtjes over slapen…?:wink:

2 likes

Dat zeer beslist. En ik sluit ook niet uit dat de Aqua Terra gewoon nààst de Carrera komt.

Mijn grootste bezwaar tegen de Carrera is dat niet veel banden echt lekker staan op het horloge, en dat ik niet heel enthousiast ben over de standaard band. Ik ben erg van cognac/bruin lederen bandjes.
Stel dat ik die perfecte band band vindt, dan zou de Carrera toch zomaar een blijvertje kunnen zijn.

1 like

Heb ze allebei en draag ze beiden met veel plezier. Ik vind de oude veeelzijdiger; staat beter op n leren band en de stalen band is gematteerd. De nieuwere vind ik qua plaat wat levendiger. Zou bij het oude model gaan voor de 39.2 mm. Bij de nieuwe voor de 41.5. Heb de nieuwe ook in 38.5 gehad, maar daarbij is voor mij de verhouding dikte - grootte niet mooi.

De 39.2 oude:

De 41.5 nieuwere

5 likes

Waarom niet een steel-bezel Aquaracer? Die vind ik leuker. Maar goed, wie ben ik?

Ha kijk, dat is info waar ik naar op zoek ben :ok_hand:

Da’s qua uitstraling in mijn ogen toch wel een compleet ander horloge dan de Aqua Terra.
De Aqua Terra oogt een stuk ingetogener, zeker de versie met de oude wijzerplaat.

Even een lekkermakertje tussendoor

5 likes

Klopt. Nog even iets ingetogener dan de TAG die je nooit draagt. Daarom mijn Aquaracer tip: blijkbaar draag je liever iets sportievers, en blijkbaar heb je graag een TAG. :thinking::roll_eyes::hugs::hugs:

Huh, heb ik dat gezegd ergens?

1 like

Absoluut een lekkermakertje! Bijzonder mooi.

1 like

Nou ja, je had er één. Dus dan neem ik aan dat je er graag eentje hebt.

Of was het een cadeau? Rommelmarktvondst?

1 like

Met de Aqua Terra weet Omega het te presteren om elke nieuwe versie minder mooi te maken dan de vorige. Best knap.

De eerste variant is de mooiste. Het 8500 uurwerk zou echter voor mij een absolute meerwaarde bieden. Ik zou dus voor de eerste versie met 8500 gaan. Wel de teak dial, niet de polished center links. Die is prachtig.

Ik vind het ontwerp van de Heuer Cal. 6 (en de 17) mooi. Daarom heb ik ooit de 6 gekocht.
De rest van hun huidige lijn doet me oprecht helemaal niets.

1 like

Interessant :+1:
Waar zit die meerwaarde in? Is dat robuustheid, service interval, gangreserve of iets anders?

1 like

Co -axial, toch?

Nieuwe schijnen beter te zijn dan oudere. De techniek is volwassen geworden. Op papier Is het actuaat, efficiënt en onderhouds-armer.

3 likes

Gangreserve sowieso, 60 uur
Eerste volledig uitgewerkte, “in-house” Co-Axial uurwerk in een AT (tussen aanhalingstekens want ETA maakt de 8500, maar ETA valt ook onder Swatch Group)
2500 uurwerken hadden een hoop problemen met de co-axial escapement en tikgetal. 8500 tikt op 21.6k
Prachtig uurwerk om te zien

3 likes