Is zeker een supergaaf horloge, maar geen Professional en niet handopgewonden. Dat laat hem dan buiten de boot van dit topic vallen.
Laat ik er nou twee hebben… Quality is felt long after the price is forgotten, indeed. Toch zou ik de rafel laten fixen of de jas weg doen. Waxjassen in alle ere, we zijn geen clochards.
Wat Speedies betreft, die zijn het aantrekkelijkst als er Zenith op staat, een high best uurwerk in ligt, en ze 38mm groot zijn.
De Speedmaster doet me niks omdat ik eigenlijk vind dat hij loenst.
Dat wordt naar mijn beleving wel heel erg duidelijk bij de reverse panda, dan zie pas goed hoe dicht de subdials op elkaar staan in vergelijk met alles er omheen. Dus als het een Speedmaster moest zijn dan zou ik een zwarte Sapphire sandwich doen.
Maar eerlijk is eerlijk, de enige chronograaf die ik echt zou willen hebben zijn de Breitling cushion case Top Time B01 varianten van dit moment.
De rafel is gefixed, inmiddels ![]()
Hier ga ik ontzettend op aan merk ik.
voor mij is de mooiste Speedmaster er een met een applied logo, arrow hands, stepped dial, licht vergeelde lume, en een 321 caliber.

Stalen bezel met zwarte letters (op die eerste vervaagd, vind ik ook heel knap). die zwarte bezel insert doet 't 'm niet voor mij.
Maar dit is niet mijn favoriete Speedmaster, dat is namelijk de HB-Sia:
For all intents and purposes, is deze eigenlijk spuuglelijk. Die carbon wijzerplaat, die oranje letters. Wat snoven ze daar?! Maar man man man, ik draag deze graag. Deze Omega doet me denken aan de jaren dat ik elke 2 maanden naar Mexico ging, midden in de covid-tijd. Ik mis hoe ik me toen voelde, ik mis het naar Mexico gaan, en dan in die 787 Dreamliner van Aeromexico ergens boven Canada de tijdzones omdraaien.
deze vind ik stiekem ook echt te gek.
En deze… Oh man. Meteorite dial, moonphase, dat tintje rood her en der.
dit zijn ze voor mij.
Je doet het erom hè? ![]()
Ik heb een Zenith el primero chrono en een Speedmaster Reverse panda, beiden 42. Het zijn zelfs men 2 hoofdstukken momenteel aangezien de oyster perpetual is gesneuveld wegens te saai en te klein. De leukste handopwinder en leukste automaat chronograaf van de markt gaan perfect samen.
Dat Zenith de chronografen in de horlogerie maakt ben ik met je eens, over de maatvoering niet maar dat hoeft niet.
Wat je bedoelt met subdials die te dicht bij elkaar staan snap ik geen snars van. Ze zijn namelijk mooi uitgelijn op 3 en 9 zoals quasi elke chrono.
Ik heb na tientallen horloges eindelijk beseft dat ik een pure chronograaf man ben, zo zie je maar dat smaken schelen. De Breitlings vind ik dan weer apart (niet psmositief), dan zou ik weer de omega 57 verkiezen.
Over een jas heb ik geen mening.
Kort door de bocht bedoelt @Fate_Amenable_To_Change dat de Zenith beter de ‘gulden snede’ benadert, een design ideaal die al eeuwen meegaat.
Al gebruiken ze hier ook een optisch truukje voor.
je hebt verkeerd gestemd om een koopje te doen:

Ja ok maar is dat iets dat zo beter of slechter of enorm opvalt bij het zicht. Ik vind van niet en ze beiden in balans.
Nu goed je hebt hier een plaatsje van 2 van de coolste chronografen op de markt, ieder op zijn manier.
Het is voor mij het totaal plaatje van de professional.
Bij de hesalite van de ST2 kan ik de ronding, die het horloge klassieker maakt, erg waarderen.
Het saffier glas op mijn 3861 maakt het juist heel strak en modern.
Voor beide valt wat te zeggen
mijn of m’n
Sorry, kleine ergernis van mij.