Welke details maken de ene Omega Speedmaster Professional aantrekkelijker dan een andere?

Welke details maken voor jou de ene Speedmaster Professional aantrekkelijker dan een andere?

En dan bedoel ik de standaard modellen, dus de basic uitvoering van een Speedmaster Professional met een handopgewonden uurwerk.

Voor mij zijn de lange ‘S’ en ‘r’ in ‘Speedmaster’ details waardoor ik een model meer waardeer dan die dat niet hebben. Ook tritium wijzerplaten vind ik mooier dan de modellen met Luminova. Een case back met ‘straight writing’ vind ik ook een plus.

13 likes

De modellen met de “normale” indeling en rechte wijzers hebben het niet voor mij. Als er zwaard handjes op zitten vind ik de speedmaster wel weer mooi.

Gerafelde jas hou ik dan weer niet van :grin: :wink:

2 likes

Ik vind een step dial een groot verschil maken, en dan het liefst icm tritium lume.

Overigens vind ik dat een speedy vooral basic moet zijn. Met de mogelijke uitzondering van de Ultraman vind ik niet één variant mooier dan het basishorloge.

4 likes

Tritium is wel een must. Ik heb er zelf eentje met een saffier back en 861 uurwerk. Zeer tevreden mee.

2 likes

Na 2 “reguliere” Speedmaster Professionals (hesalite en sapphire sandwich) merk ik dat ik het opgelegde logo en de arrowhands van mijn 3594.50 visueel enorm waardeer. Gebeurt net wat meer met het licht maar is nog steeds een onder de radar toolwatch.

1 like

Poeh, kan niet wachten wat de @Watchstick_81 @drh @Benoitf @Sjiel onder andere hier gaan neerpennen.

En dan vergeet ik vast en zeker nog een groot aantal liefhebbers en kenners uit het Speedmaster Only topic waarvoor mijn excuses.

Voor mij zijn dat wel de volgende elementen:

• Stepped dial, geeft diepte
  • Dot Over Ninty op de bezel
  • Minute track met 1/3 seconden (twee strepen tussen de secondes). Dat oogt rustiger.
  • Opgelegde vintage Omega logo op de dial. Geeft ook diepte.
  • Omega logo verwerkt in het hesalite
  • Radials in de subdials
  • Oranje chrono wijzer van de OG Ultraman, geeft toch net even een pop.
  • Open caseback, om het uurwerk te kunnen bewonderen.

Zo snel uit de losse pols.

2 likes

Voor mij is het zo simpel als dat er een plexi glaasje op zit die die extra charme geeft aan de speedmaster.

5 likes

Barbour jackets don’t die, they just fade away… :grin:

1 like

De 321 is cooler dan de 3861, en die is cooler dan de 1861 en 861 die op gelijke hoogte staan.

Een rafeljas combineert toch prima met zo’n oud barrel? :grinning:

Ik vond de stalen band op de Speedmaster ouder dan ±5 jaar terug altijd enorm afbreuk doen aan het horloge, waarbij de nieuwe band wel fantastisch staan (in mijn beleving).

Verder vind ik de diepte van een stepped dial mooi.

Opgelegd logo of niet, ben ik nog niet uit wat mijn voorkeur heeft.

1 like

Leuk topic! (Bedankt voor het onder de aandacht te brengen @watchguy37 )

Elke speedmaster heeft zo z’n specifieke kenmerken maar dat maakt het ook leuk, laatst was ik bij de davidoff brothers in geneve; zij gaven mee “het is net als pokemon, gotta catch m all”

Nu is dat wat omvangrijk!

Waar ik graag naar kijk:

• de hesalite glaasjes en specifiek de bolling of verdikking per model, alsook het gegraveerde omega logo hierin. (Is ook niet altijd aanwezig!!)
  • tritium: van gelig naar pumpkin like, het geeft elke plaat iets uniek
  • de vintage step dials

Ik heb heel graag mijn Long S en R uit 91, maar wissel ook graag naar de cal321.

@drh en zijn pulsations bezel, ook weer wat speciaals! Heel leuk (heb er dit weekend een in Geneve gezien)

2 likes

Net als met vintage Rolex, het zit hem altijd in de details. :ok_hand:

En wat betreft de speedy, mooi verkleurde tritium en stepped dial zijn altijd mooier dan de moderne variant.

Eentje met een beetje leven, tritium dial en hesalite wmb. Hoeft geen professional te zijn, mooie pre moon is minstens zo gaaf.

Van de nieuwe spreken de 321 ed white en 2e FOiS me het meest aan.

1 like

Allemaal mooi, maar stepped dail en hesalite doen het voor mij. Een geleefd exemplaar vind ik ook gaaf.

1 like

Deze vind ik persoonlijk een van de allermooiste. ( Foto van Hodinkee )

Oranjerode accenten, rode inner bezel , verzonken subdials, netjes niet al te opvallende datumpositie…

4 likes

Een Applied Metal Logo plaat met lange uurmarkeringen en een trede, zoals de 105.012 etc maar dan het liefst blauw ;

2 likes