Welke eigenschap van een horloge maakt dat je er een klik mee hebt?

Je hebt helemaal gelijk daar. Ik doelde eigenlijk op een tikkende secondewijzer van een quartz uurwerk :wink:

Je zou er eens één op het glas moeten proberen dan blijft je plaat netjes

4 likes

Los van dit typografische aspect:

• goede afleesbaarheid door een goede 2 zijdige AR,

• minutentrack

• puntige lang genoege wijzers

• Opgelegde indexen, liefst dan ook cijfers

• Donkere wijzerplaat, zonder sun burst

• Geen poespas

Ruste verschijning door symmetrie en niet al te grote indices/numerals, en geen gekke plek voor een datumvenster.
Beetje chunky kastvorm en pootjes.
38mm breed.
Saffier.

• Bol glas helpt
  • Kleine kasten helpen
  • Kastvorm en afwerking die beter wordt van wabi-sabi helpt
  • Lume helpt
  • Minutentrack moet er zijn.
  • Wijzers van de juiste lengte helpen wel degelijk.

Uiteraard heb ik een doos vol horloges die niet aan die criteria voldoen. :wink:

3 likes

Het is als principes, leuk om ze te hebben/benoemen en er dan vervolgens niets mee te doen :+1:

5 likes

Nja, toch merk ik wel dat de horloges die ik het liefste / meeste draag wel meerdere van die criteria doen. Bol glas is iets van de laatste tijd, trouwens. Die is nieuw. :slight_smile:

1 like

Seamaster

Het was niet kies één van de 6, ik wist niet te beschrijven welke eigenschap het voor mij doet omdat ze allemaal verschillend zijn. In ieder geval hou ik ze tot de eeuwigheid.

1 like

Dat ie bij mij n combi v factoren. Ik moet daarom bekennen dat ik na al deze jaren nog steeds niet mn ideale horloge heb gevonden.

Maar groot deel ligt er wel in of n horloge er n beetje stoer uit ziet, al moeten de specs verder ook aan mn wensen voldoen.

1 like

Nou dat bolle glaasje vind je al langer leuk hoor, dat vond je juist één van de pluspunten van de Smiths. Die had ook een minutentrack, kleine kast en de wijzers lang genoeg.

Waarom je die nog steeds niet hebt is mij een raadsel…

Een van mijn weinige eisen is dat ik het horloge kan aflezen zonder bril🤣, dus goed contrast tussen plaat en wijzers.

4 likes

Zelfkastijding…

1 like

Hahaha, ja wellicht, het is toch een leuk ding voor een hele nette rpijs maar er komen alleen duurdere modellen bij in huize Fate lijkt het.

1 like

Persoonlijk houd ik van ingetogen design. Het hoeft niet saai te zijn (ik draag veelal een FC met guilloché wijzerplaat), maar het moet gewoon niet te veel poespas hebben. En een slanke kast vind ik ook mooi. Duikers zijn niet aan mij besteed.

1 like

Ik was te besluiteloos om de jouwe te kopen. :rofl::rofl:

1 like

Tsja. Een heel rijtje waar ik binnen de collectie ook wel eens tegen zondig.

• maat tussen 37 en 42mm
  • lug-to-lug onder de 50mm
  • geen datumvenster
  • beetje een vintage vibe
  • enigszins ingetogen
  • goed gebalanceerde wijzerplaat
  • niet protserig
  • comfortabel
1 like

Je kan toch zien of de wijzerplaat geprint is of niet? Belangrijk verschil want witgouden indices/cijfs etc kunnen niet makkelijk met een machine worden aangebracht :wink: mijn speedmaster uit 2016 heeft bijvoorbeeld relatief weinig handwerk gezien ben ik bang :sweat_smile:

Van een horloge verwacht ik op de eerste plaats dat ie zo perfect mogelijk de tijd aangeeft, comfortabel draagt en functioneel is voor waar ik hem voor gebruik. Vormgeving en formaat is uiteraard ook erg belangrijk. Zo kan ik enorm genieten van een qua maat bescheiden G-Shock met Multiband functie of van een dressy Grand Seiko met Spring Drive uurwerk.

1 like

Structuur wijzerplaat liefst sunburst. Veranderende tinten bij beweging van je pols zoiets

1 like