Als ik naar mijn collectie kijk dan zijn dit volgens mij dit de eigenschappen die maken dat ik een klik met een horloge heb:
Damasko, dus zolang dat op de wijzerplaat staat zit het wel goed.
Stalen band, daar heb ik een zwak voor. De oyster van de Explorer is fantastisch maar ook de stalen band op de Ingenieur, Seamaster en Santos zijn top.
De kast moet bestaan uit delen die gepolijst zijn en delen die gesatineerd/gebrushed zijn.
kast minstens 45mm, maar liever 48 of 50mm
Moet een chronograaf zijn ,
Horloge moet iets bruuts uitstralen.
Alles heeft natuurlijk te maken met het formaat van mijn voorpoten. Alles kleiner dan 45mm ziet er niet uit.
Helemaal goed als het begint met een B en stopt met Ling
De belangrijkste eigenschap is de “klik” … en dat heeft niks met geld te maken. Heb enkele Invicta’s die ik supergaaf vind en kosten wisselgeld. Ik zie na 1 seconde of het wat voor mij is of niet.
1, kleuren: zwarte basis met rode accenten en wit of zilver voor contrast. Een bescheiden beetje goud in het logo mag ook wel.
2, materiaal: staal met leren of stalen band.
3, maat: lug to lug max 50mm diameter niet kleiner dan 35.
4,Uurwerk: Liefst mechanisch.
5, Wijzers: Niet te breed en groot.
6, Indexen: geen cijfers of alleen romeins als dat past.
Als ik m’n collectie bekijk kan ik daar lastig een gemene deler in vinden. Het gaat toch om het totaalplaatje en ik kan op basis van een bepaalde set eigenschappen echt niet voorspellen of ik een horloge mooi of niet mooi ga vinden.
Toch een poging:
Er moet genoeg gebeuren op een wijzerplaat, zeker op een lichte. Alleen maar markers gaat hem niet worden.
Grotere uurmarkers, dunne minuutstreepjes, als die te dik zijn “schreeuwen” ze te hard en is het evenwicht uit de plaat.
Juiste combinatie van kleuren. Warme kleuren bij een gouden kast, koele kleuren bij staal.
Alleen stalen indexen bij een stalen kast, en goud bij een gouden kast, geen gemix.
Voorkeur voor donkere wijzerplaten.
Maar gegarandeerd kun je wel een horloge in m’n collectie aanwijzen dat hier niet aan voldoet
Er zat gister iemand die net 10 minuten lid was te schelden en vloeken op iedereen. Zijn berichten zijn toen geflagged als niet aan de regels voldoend en het topic is tijdelijk op slot geweest tot de moderators ernaar konden kijken. Dat is gebeurt en nu kunnen we dus weer door. De nieuweling is verwijderd neem ik aan.
Maar hoe weet een nieuweling dat schelden op dít forum niet mag? Het is toch gewoon internet. En je gaat natuurlijk niet eerst de forumregels doorspitten voor zo’n anomalie.
Ontopic: dauphine wijzers zoals op King Seiko en GrandSeiko.
Naast dat het idd in de regels staat waar je aangeeft je aan te zullen houden als je een account maakt is het ook gewoon normaal gedrag om niet te schelden
Dit is mijn eerste echte vintage aankoop en net binnen gekregen. Gekocht omdat ik hem toe prachtig vond en nu nog mooier in het echt. De vonken vlogen eraf
Draagcomfort. Deze Casio Edifice is de fijnst dragende horloge die ik heb. Zelfs zijn nieuw gekochte identieke broer draagt niet zo fijn, best wel apart.
Het horloge is niet perfect, vochtplekken achter het glas (2e hands in 2013 gekocht voor 30 euro) maar na de Enicar Sherpa van mijn pa is dit mijn favoriet.