Welke factoren zijn van invloed

Welke factoren zijn van invloed op de nauwkeurigheid van een mechanisch horloge?

De eerste paar dagen liep mijn ML 3 a 4 seconden per dag voor.

De laatste paar dagen is dat 8 a 9 seconden per dag.

Hoe komt dat?

Zwaartekracht om maar 'ns wat te noemen. Je zult zien dat 't verschil maakt of je je horloge met de wijzerplaat naar boven legt, met de kroon naar boven etc.
De zwaartekracht werkt dan in een andere richting op het uurwerk (in het bijzonder op het echappement) met een kleine afwijking tot gevolg. Dit is ook waarom uurwerken in verschillende posities gereguleerd worden. Je moet een beetje proberen wat voor jouw klokje de beste resultaten geeft: sommige moet je met de kroon naar boven 's nachts wegleggen, sommige in een andere positie om de beste overall nauwkeurigheid te krijgen.

Groet
Mark

En vergeet de temperatuur niet.
Een spiraal wordt langer als het warmer is. Ik weet dat er voor temperatuur gecompenseerde klokken speciale voorzieningen zijn om de slinger lengte constant te houden onder temperatuursinvloeden.
Hoe ze dat voor (sommige?) horloges doen heb ik net even opgezocht, en staat o.a. hier


.

Groeten,

Martin

Bedankt heren!

Ik denk dat de ‘draagtijd’ ook van invloed kan zijn. Door de week wind ik hem om 7.00u 's ochtends op en draag hem dan tot 's avonds laat. In de weekenden wind ik hem pas rond 11.00u/12.00u op en draag hem dan dus ook korter.

De veerspanning zal ook vast iets van invloed zijn. Als je hem later opwind, zal hij langer met een lagere spanning lopen, terwijl op laatste uitslaapdag hij gemmiddeld op een hogere spanning loopt.

Bovendien ligt hij in het weekeinde waarschijnlijk langer in één positie op het nachtkastje.

Groeten,

Martin

Stand (positie) van het horloge, hoe ruw (of juist niet) ga je met het horloge om, mate van opwinden, frequentie van opwinden, temperatuur (hoelang draag je hem, waar ligt het horloge als je hem niet draagt), mate van slijtage (onderhoud), ouderdom, kwaliteit van het uurwerk!

Er zullen vast nog wel meer factoren zijn:)

mate van opwinding ( half of volledig ) maakt het grootste verschil uit.

-Erik- Schreef:

mate van opwinding ( half of volledig ) maakt het
grootste verschil uit.

Hoezo?? Kan je dat nader uitleggen misschien?
Loopt een horloge dat ik s’morgens vroeg strak heb opgewonden dan op dat moment harder dan aan het eind van de middag wanneer de veer inmiddels wat is afgelopen? Of zoiets ??

grootmokum Schreef:

-Erik- Schreef:


mate van opwinding ( half of volledig ) maakt
het
grootste verschil uit.

Hoezo?? Kan je dat nader uitleggen misschien?
Loopt een horloge dat ik s’morgens vroeg strak heb
opgewonden dan op dat moment harder dan aan het
eind van de middag wanneer de veer inmiddels wat
is afgelopen? Of zoiets ??

Dat speelt inderdaad een rol .
Ge kunt dat ook ondervinden met een automaat , die bij gewoon dragen bv. een paar seconden achterblijft , en als ge hem op een opwinder plaatst , een paar seconden gaat voorlopen .