Welke gereedschappen aanschaffen uit inboedel(draaibank, fournituren, lagerstenenpers, etc)

Hallo allen,

gisteren ben ik bij iemand op bezoek geweest die voor een familie van ene overleden kennis een inboedel met horlogemakersspullen verkoops.

Onder andere een op het oog complete Boley draaibank, tappenpolijstbank, lagerstenenpers, en nog wat andere kleine gereedschappen.

Ook wat er een ladekastje vol(en nog wat losse lades) met onderdelen. Deels modernere gecalibreerde verpakte onderdelen als opwindstiften, balansassen, veren en dat soort spul, deels losse onderdelen(veelal meuk) van voornamelijk zakhorloges. er zaten ook nog wat spillegangonderdelen bij, maar dit waren ook weer veelal losse en roestige onderdelen. Spillegangassen onbraken in het assortiment.

Wat denken jullie wat het meest zinvol is om aan te schaffen. Als je een draaibank aanschaft, zal je ook moeten leren deze te gebruiken. ik volg geen opleiding tot horlogemaker, dus moet alles zien te leren van anderen of uit boeken en en internet. Ik wil wel serieus doorgaan met de hobby en wil ik wel wat reparaties kunnen en gaan doen.

wat zouden overig redelijk prijzen zijn voor een 40 jaar oude draaibank en de ander genoemde gereedschappen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Koen

Dat klinkt als handel :wink:

haha, nee hoor, hij gaf ook aan dat hij liever had dat de spullen naar iemand gingen die er elf wat mee kon en er nog lang plezier van zou hebben. Dus als ik al wat over zou nemen, verkoop ik het niet door…

Maareh, er is inderdaad veel handel in dit soort spul.

Je zou alles kunnen opkopen, en daarna pas de selectie maken. Misschien maak je wel winst.

tja, ik vind het als amateur al een hele opgave om seikos aan de praat te krijgen met onderdelen die ik dan bestel, zelf tappen polijsten en draaiwerk klinkt toch weer als een flinke stap verder…

denk je dat je zelf echt aan het zelf fabriceren toe gaat komen? anders staat het spul ook maar stof te vangen.

dankzij de hulp van forumlid Hub Hannemann ben ik erachter gekomen dat de draaibank voor linkshandige is, dus als rechtshandige kan ik er nies mee.

Ik houdt het dus waarschijnlijk bij een ladekastje vol met onderdelen en wat gereedschappen als platax, tappenpolijstbank en lagerstenenpers.

Toch bedankt!

Groeten,
Koen

Hallo Koen, als je toch wil leren heb ik een paar boeken op forum staan http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,1192282 altijd handig:#:wink:
Groeten en succes met je keuze
Iwan