Welke horloge-functionaliteit vind jij het mooist (esthetisch)?

Ik werd getriggerd door de discussie in een ander topic (Van de datum en dag blijf ik af - 72 van tollos7) over het wel/niet stellen van het datum venster, waarin ook de esthetische waarde van de datum werd besproken. Nu wil ik daar wel een nieuw topic aan wijden :slight_smile:

Ik vind zelf de chronograph heel mooi door de symmetrische inrichting van de plaat, en ik vind de pushers aan de zijkant wel iets toevoegen. Zoals bij mijn Omega 4840, geeft het net een wat sportievere look:

Op een dress watch vind ik de moonphase esthetisch heel nice!

(Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Moon Review | Moon Phase Watches)

Het datum venster heb ik vrij weinig mee - helemaal als deze op 4uur is geplaatst zoals bij Zenith, dat vind ik heel storend :cry:

(Zenith El Primero: A Comprehensive Guide to the Historic Chronograph C | Teddy Baldassarre)

Nu ben ik wel erg benieuwd naar welke complicatie(s) volgens jullie de meeste esthetische waarde hebben (inclusief foto :grin:)?

11 likes

de uren en minuten, eventueel een secondewijzer

29 likes

De man die hem draagt.

8 likes

Een tweede kroon om een interne bezel te bedienen. Mooie voorbeelden voor mij zijn de Seiko alpinist en de omega seamaster.

Een bezel (zowel dive als GMT) kunnen me ook wel bekoren. Wel op voorwaarde dat de rest van de dial niet te druk en asymmetrisch is.

3 likes

die is toch voor het Helium ventiel? :thinking:

5 likes

Mooi: chrono, moonphase, triple calendar

Minder mooi: bicilor bezels, complicaties op dress watches, ruitenwissers op de voorkant

2 likes

Zonder enige twijfel de chronograaf.

11 likes

Duik bezels en moonphase, iets wat niet vaak samen in 1 horloge te vinden is (helaas?)

1 like

Split seconds chronograaf.

2 likes

Mooi: chronograaf en moonphase

Minder mooi: cijfers op de wijzerplaat

1 like

Klopt, ik doelde vooral op de tweede crown.

1 like

Als er een dresswatch inkomt, dan zoiets. :heart_eyes: Ik ga de prijs maar niet checken. :see_no_evil:

8 likes

+1

3 likes

De super-vloeiende secondewijzer van Seiko Spring Drive is ook prachtig om naar te kijken.

5 likes

Thank god. Met alle respect maar dat vind ik echt een clowneske combinatie. Wel een leuk stukje: 【F】 Moonphase Dive Watches: Rarities From Blancpain, Oris, And More

Die Panerai met de moonphase aan de achterkant :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

4 likes

maanfase!!!

ook gelijk het meest nutteloos :joy:

1 like

Qua uiterlijk is een moonphase wat mij betreft meestal het mooiste.

That being said, ik ben fan van vintage horloges met een niche toepassing. Denk bijvoorbeeld aan deze Memovox die je vertelt wanneer je je parkeermeter bij moet vullen:

Of een chrono waarmee je iemands hartslag kan meten:

16 likes

Ik kan m’n bericht niet meer wijzigen, maar een “simpele” power reserve is ook altijd leuk:

4 likes

Ja, die parkeermeter, top :star_struck:

3 likes

Ha, wat gaaf! Nog nooit gezien, keep them coming!

2 likes