Welke horlogemaker voor deze Oris? Hulp gezocht

Een vriend van mij is gek van Oris. Hij draagt op dit moment vrijwel uitsluitend z’n Aquis, maar heeft ook nog een dress horloge en een Williams liggen van het merk.

De laatste heeft hij al jaren ongebruikt in de kast liggen, omdat de kroon weg is, en hij bij de prijsopgaaf van Oris zelf destijds de kool het sop niet waard vond.

Nu heb ik, omdat ik het niet aan kan zien dat dat ding er zo bij ligt te verstoffen, aangeboden om hier een horlogemaker en prijsindicatie op te snorren.

Dus:

  • Welke horlogemaker op dit forum doet Oris, wie kan ik het beste vragen?
  • Wat zou een prijsindicatie zijn voor kroon vervangen, reinigen en uurwerk servicen?

Het gaat om deze Oris (beelden kunnen als schokkend worden ervaren):

Als je de seiko swing er op los laat loopt hij na drie keer zwaaien. Ik zie geen al te zware problemen in de gang van de secondenwijzer, maar heb geen time-grapher. Je kunt op foto’s wel zien dat corrosie een ding is.

Iemand?

2 likes

Hallooooo? Ik zie twee likes van mensen die zo’n hekel aan Oris hebben dat ze graag kapotte exemplaren zien, maar verder totaal geen reacties?

Ach. Dan even een paar mensen taggen met een werkplaats. :slight_smile: @PeterLC, @BMWX6M, @koen hebben jullie hier ideetjes over?

De kroon scoren zal het grootste probleem zijn.
Oris levert geen losse delen.
Nu is een service bij Oris niet gek duur hoor.
Ik betaalde €260 dan was incl kroon en pakkingen.
Nieuwendaal Budel is het scherpst qua prijs als het een Oris service moet zijn.
Anders zal het een een immi… uhh aftermarket kroon moeten worden … :smiley:

3 likes

Via wie heb je dat destijds gedaan? Want de AD waar mijn vriend naar toe ging riep 700 a 800 Euro, waarna hij in het laatje verdween. :disappointed_relieved: Dan klinken die 260 toch een stuk aanlokkelijker. :+1:

Originele kroon zal inderdaad het probleem zijn… als hij die nog heeft is het al een kost minder… als hij er niet mee zit gewoon aftermarket er op.

En het lijkt mij dat de rotor tegen de bodem aan schuurt? Dus nieuw lager mag dan ook wel vermoed ik…

Nieuwe stem…

En aan een schroef van het deksel te zien heeft er al iemand aan geprutst… dus de volgende horlogemaker kan dan misserie tegen komen… secondelijm, wd-40… enz. :sunglasses:

1 like

Gewoon even direct met nieuwendaal contact opnemen of de vraag via de website van oris stellen (en dan krijg je van nieuwendaal reactie).

https://www.nieuwendaal.com

Van Nieuwendaal Budel… het enige service center in NL

1 like

Aan het uurwerk te zien is er vocht ingekomen, dat is nooit goed :slight_smile:

1 like

Ah, degene die je als eerste noemde. Als je dat een positieve ervaring vond kan ik ze even bellen na overleg met de eigenaar.

@BMWX6M, @PeterLC,

Als mijn kameraad geen probleem met aftermarket heeft kan ik dan bij één van jullie in de lucht komen?

1 like

Deze zou me aardig wat donor-2824-2 onderdelen kosten denk ik. En die raken een beetje op… Door de rotorlagers ben ik inmiddels al heen, slijtage daarvan is een hardnekkig issue bij deze calibers. Gewoon een smerings-kwestie, vaak te droog af fabriek en soms na een paar jaar al hoorbare (= vrij erge) speling.

Ik zie inderdaad ook al de nodige roest zitten, dus het kon wel eens een pittige worden. De kroon kan ik ook niet krijgen, heel soms heb je geluk op eBay voor origineel; grijze markt. Opwindassen 2824-2 heb ik nog wel op voorraad.

3 likes

De beste man zit bij mij 10 min vandaan Chris.
Mocht je liever een life expertise hebben, ‘let me know’ dan rij ik er wel even mee langs.

1 like

Is een sellita of ETA donoruurwerk een optie?

Als ik het mij goed herinner kun je een SW 200 recht op en neer in die kast plakken, omdat ze dezelfde maten hebben, en er maar één token-juweel verschil is. Toch?

Kijk, ik weet niet hoe hij er in staat, dus dan kan ik 'm alle opties aan de hand doen, en mag hij één van die plannen gewoon gaan kiezen / betalen. :slight_smile:

Goed om te weten, als het opportuun is kunnen we ook een bakje koffie doen.

2 likes

Blijft de kroon alsnog het issue

1 like

Het is bij nader inzien wel een 2836-2, en die vind je wat minder makkelijk nieuw in blister… …zie de dagschijf. Aan de positie op de wijzerplaat te zien hebben ze ook eigen schijven er op gezet, zou zomaar iets af kunnen wijken. Ze verzinnen bij Oris vaker eigen datumsystemen.

1 like

Kijk, al met al kristalliseert er zich een beeld dat ik even naar Budel moet om die Oris te laten bekijken, en dat ik dan Roy moet bellen voor een bakje koffie omdat dat tenslotte schandalig lang geleden is (als hij daar zin in en tijd voor heeft).

Dank jullie wel voor je analyse en de bijdragen, ik ga het even met de goede man bespreken!

:+1: :+1:

2 likes

Dat is altijd een prima plan … voor andere opties pb me maar later even :smiley::+1:

1 like

Dit is dus ook bewust gedaan door ze om onderstaande acties te voorkomen :disappointed_relieved:

Kwaliteit kost geld. Ik kan de originele onderdelen wel bestellen maar dat zal in combinatie met de revisie en herstellen van de vochtschade echt meer kosten dan € 260,- . Vraag nu niet naar een bedrag want mijn röntgen ogen zijn kapot :joy:

Zie wel dat er roest deeltjes op de wijzerplaat liggen en dat de bodem niet aansluit op de middenkast. Dus waarschijnlijk is de schade groot.

1 like

Helaas kan ik je niet verder helpen, ik werk niet aan dergelijke moderne horloges. De reden hierboven eigenlijk al genoemd, namelijk dat onderdelen slecht/niet verkrijgbaar zijn. Ik houd het lekker bij vintage :upside_down_face:

In ieder geval succes!

2 likes

Hangt er ook vanaf wat je verwacht. Als je verwacht een goed en betrouwbaar horloge te hebben en als de kroon een standaard, niet Oris kroon mag zijn moet je voor 225 euro een aardig eind kunnen komen, 3 1/2 uur werk a 50 euro en 50 euro onderdelen.
Waterdichtheid zou nig iets extra kunnen kosten, glaspakking, nieuwe tube en achterdeksel pakking.

Dan nog zou je onder de 250 moeten kunnen blijven bij “mijn mannetje in het centrum van het land denk ik.

1 like

Dan zou ik voor die paar tientjes extra toch voor een Oris service gaan incl de originele Oris kroon. De prijs die ik betaalde (meerdere malen) waren wel horloges zonder waterschade moet ik erbij vermelden en het is al weer even geleden.

1 like