Welke horlogeplekken in de Jura moet ik bezoeken?

Beste collega-horlogista’s,

Ik ga in september op de motor naar de Pyreneeën, en maak een tussenstop in de Zwitserse Jura om boeiende horlogeplekken te bezoeken. Het Musée international d’horlogerie in La-Chaux-de-Fonds staat al op mijn lijstje. Wie heeft nog meer leuke tips? Wellicht een of meerdere horlogefabrieken die open voor het publiek zijn? Alles wordt in dank aanvaard!

1 like

Geen horlogetips, maar ben net terug uit de Spaanse Pyreneeën, zeer gaaf daar, geniet mn van de vele gieren die je daar boven je hoofd gaat zien! Franse kant is wat ruiger en steiler, Spaanse kant wat geleidelijker.Geniet daar!

2 likes

Klinkt als een mooie en leuke reis. Daar zitten iig genoeg merken!

Patek Philippe, Rolex, Girard-Perregaux, TAG Heuer, Ulysse Nardin, Chopard, Breitling, Movado, etc.

Dus de keuze is reuze. :wink:
Bij sommige is een bezoek te regelen, anderen hebben een shop, etc. Ik zou de merken aanschrijven die je aanspreken.

1 like
  • Musée d’Horlogerie in Le Locle.
  • De Zenith fabriek (wel prijzig).
  • Patek Philippe museum in Genève (als je daar langs komt).
  • Musée International d’Horlogerie in La-Chaux-de-Fonds is sowieso een aanrader. Erg interessant. Maar die staat al op je lijstje zag ik.
  • Omega en Swatch museum in Biel/Bienne (gratis entree en audio guide). Heel leuk.
2 likes

De mont d’or op rijden, boven genieten van het uutzicht over Zwitserland.

Maar vooral bijna bovenaan even echt klassiek eten. :+1::stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Het museum in la Chaux de Fonds was voor mij een beetje een teleurstelling. Toen ik er was werden er nogal wat automaten en klokken getoond en weinig horloges.
Het nieuwe Omega museum in Biel is geopend. Ik heb nog geen tijd gehad er te gaan kijken maar heb positieve berichten gehoord.

Op vrijdagmorgen kun je bij Zenith gaan kijken, is misschien interessant (kost wel 40 piek)
https://www.explorewatch.swiss/en/zenith/

En hier nog wat andere dingen in de buurt.
https://www.explorewatch.swiss/en/explore-the-world-of-watchmaking/

Le Locle is pal naast la Chaux de Fonds en daar is dit http://www.mhl-monts.ch/en/index.php misschien vind je dat interessant (ik niet :smirk: )

Op de oude weg (niet de snelweg) tussen la Chx d Fds en Neuchatel stoppen op de Vue des Alpes als het goed weer is. Daar heb je een fantastisch uitzicht.

En als je op maandag, dinsdag of donderdag tussen negen en twaalf in de buurt van Biel bent, moet je even bij Maurizio Zannol (Horlogerie Herrli) gaan kijken. ( foto’s op google)

In Morteau (Franse Jura) is ook nog een klokken enz. Museum
En dit nog in Besançon https://www.hautehorlogerie.org/en/encyclopaedia/watchmaking-museums/s/musee-du-temps-de-besancon/

Goeie reis

1 like

Hier ook geen horlogetip, maar drink een lekker bakkie koffie bij Jura. Goede reis!

1 like

Dat was op zich best leuk, alleen is La-Chaux-de-Fonds 's avonds echt een dood dorp. Eerlijk gezegd zou ik de Jura links laten liggen en gewoon de Vogezen meer aandacht geven op de motor.

Via Wallonië of Luxemburg naar de Vogezen rijden, daar genieten van alle kronkelweggetjes en aardige Franse dorpjes en steden als Colmar, de omgeving van Belfort of misschien zelfs het uit de as herrezen Mulhouse eens bekijken (ik ben nieuwsgierig geworden, het was nooit wat). Je kunt zelfs op weg daar naar toe restanten van de Maginot linie aandoen.

Vervolgens via een stukje Zwitserland in hoog tempo (want kronkelwegen) doorstomen naar de nationale parken rondom Grenoble, om dan via de Ardeche naar Montpellier te rijden, om daar aan de kust eens fluks na te denken over je aanvalsroute voor de Pyreneeën, :slight_smile:

Horloges? Boeien.

In de Jura zou ik me concentreren op bergwegen en het landschap, en het horlogegebeuren links laten liggen. Die drang naar hoog tempo kan er ook mee te maken hebben dat ik me in Frankrijk eigenlijk meer thuis voel dan in Zwitserland. :slight_smile:

1 like

Ik vind het nog steeds niet veel.
Rondom de kathedraal is het wel aardig, maar de rest is een typische morsige Franse stad imo

2 likes

Ah. Ik was nieuwsgierig geworden naar aanleiding van dit artikel:

Maar goed, dan laten we Mulhouse ook links liggen. Belfort is aardig. Zeker als je de Citadel en diverse restaurants een leuk idee vindt.

1 like

Dit is verreweg het meest verstandige dat ik jou hier ooit heb zien neerplempen denk ik. :joy:

2 likes

Da’s een uitstekende routesuggestie, dank voor het meedenken!

1 like

Iedereen bedankt voor de leuke tips! Thumbs_Up_Hand_Sign_Emoji_large