Ik ben op de Rikketik een zakhorloge tegengekomen waar mijn buik nee tegen zei, en mijn buik heeft altijd gelijk. Indien die honger roept moet ik eten.
Na aanleiding ervaan vroeg ik mij af welke horloges weleens gefaked worden en bij welke zo iets niet rendabel is.
Ik schrijf hier wat stellingen op om een discussie tot gang te brengen.
Wat is een gefakte horloge?
a) Kast: Edelmetallen kasten kunnen zonder edelmetaal zijn. Dat zou men kunnen zien aan ontbrekende stempels en is makkelijk door een deskundige te testen.
b) Een horloge opgebouwd uit verschillende losse onderdelen. Zo wordt uit een jaren 70 horloge een jaren 50 horloge. Vraagt ervaring om dat te zien.
c) Alles fake: ik denk dat de duurdere merken betroffen zijn. Bij mijn zakhorloges minder gevaar, omdat de markt zo klein is.
d) vraagprijs: een horloge voor €20.- komt vermoedelijk niet uit Zwitserland.
Fake heeft 1 doel, zo veel mogelijk geld verdienen aan een gestolen concept.
Zelfs van een CWC die normaal voor € 60 te koop zijn wordt een fake gemaakt omdat er uiteindelijk € 55 aan verdient wordt. En ook al lijkt dit niet de moeite… het verkoopt waarschijnlijk makkelijk, want wie denkt er nou aan dat een goedkoop klokje nagemaakt wordt
Mooi voorbeeld is ook het aanbod van al die Tissots die momenteel op eBay zweven
Ook Russische horloges worden bij bosjes “ge-franken-d” en/of met fantasie wijzerplaten verkocht op eBay.
Zo zijn er b.v. KGB horloges (vaak ook origineel, maar voor toeristen), piloten horloges, met name Luftwaffe/WW2, Gagarin, enz…
Inderdaad: jaren geleden kwam mijn oude moeder met wat gouden tientjes en vijfjes. Nog uit de WW2. Twee waren echt, de rest was nep: er waren er zelfs twee bij waar heeeel klein “copie” op stond.
En de draadloze telefoon die ik op een markt kocht, 15 jaar terug, bleek van het merk Panasoanic te zijn. Wel keurig nieuw in doos.
Bereik was ca. 5 meter.
En toen ik onlangs op zoek ging naar een DDR-Carl Zeiss verrekijker, bleek dat de Jenoptems ook in twee smaken bestaan: echt en namaak.
En over pillen, kleding en auto-onderdelen hebben we het dan nog niet eens gehad.
Kortom: alles waar handel in zit wordt genept.
Bij de oude zakhorloges is Breguet het meeste gebruikt op horloges die het helemaal niet zijn,maar ook Vacheron & Constatin.
Deze vervalsingen zijn vaak al meer dan 100 jaar oud, en misschien ook moeilijk te achterhalen.
Groet, Chris.
Ik heb intussen wat discussie’s op dit forum nagelezen. Waar handel is bestaat het risico van fakes. Dat betreft: op de ene kant nieuwe horloges, maar ook nieuw oud stok.
Waarmee ik bij een ander probleem kom: mijn vader heeft al zijn horloges door de fabrikant laten restaureren tot nieuwstaat. Indien je zo iets goedkoper wil laten doen, dat zal een handige horlogemaker wat spullen bij elkaar rapen en zo komt inees een wijzerplaat van model 75 op een klok van 73.
Ik heb zo een Omega in de kast liggen, waarbij Omega bij de restauratie heeft gevraagt of er een wijzerplaat van model 1975 op een horloge van 1973 mocht geplaatst worden. Is deze Omega nu minder origineel?
Op de ander kant, indien iemand uit een Tudor door middel van een ander wijzerplaat een Rolex maakt zou ik dat een fake vinden…