Welke horloges zijn dit

Ik heb ooit mijn grootvader zijn uurwerken gekregen maar heb geen idee wat het zijn, dit is de eerste




De tweede is een prisma, maar geen idee welke

Als jullie mij hier iets over zouden kunnen vertellen zou dat super zijn. Het zakhorloge moet overigens helemaal gerepareerd worden want je kan de kroon er zo uithalen, ook de prisma werkt niet meer. Als jullie iemand weten die dit, liefst in België, zouden kunnen repareren, laat maar weten

1 like

iemand die mij kan helpen?

Twee ankergangen. Die zijn niet zo oud. Prisma zeker jaren '70; de zakhorloge van jaren na 1900 (+/- 1920). Pas op, een schroef om de beweging in de kast te houden mist.

2 likes

Het is op z’n minst indrukwekkend te noemen hoeveel kennis er op dit forum aanwezig is

4 likes

Dankjewel alvast voor de reacties, enig idee waar ik deze kan laten repareren? De prisma misschien een nieuw glaasje geven?

De prisma schijnt de glas gebroken te hebben (niet alleen maar kratsen), dus een nieuwe plexi is nodig.
Zonder de deksel af te nemen is het onmogelijk te weten wat meer nodig is te doen.
Wat betreft de zakhorloge, als de balans goed draait en niet van links naar rechts beweegt zijn misschien de punten van de balans as nog geheel. Een service beurt zou genoeg zijn.
Waar woont je in België ?

ik woon in de buurt van Gent

Ik zit in de omgeving van Luik. Ik ken een horlogemaker die in Brussel werkt, maar het beste zou misschien aan @GhentWatch te vragen :wink:

In alle eerlijkheid heb ik geen idee van goede horloge makers in mijn buurt. Ik stuur nagenoeg al mijn horloges op voor onderhoud. Naar ?ederland.

1 like

Er zullen toch in België ook wel een aantal goede horlogemakers moeten zijn lijkt me…

Er zijn waarschijnlijk wel een hoop goede. Maar er zijn er maar weinig. Plus de meeste zijn vrij gevorderd qua leeftijd en hebben dus geen site o.i.d. waar je naar op zoek kunt.

Ik heb sinds kort een uurwerkmaker die 80% van de projecten die ik hem geef binnen een week uitvoert, en vreemd genoeg niet eens de hoofdprijs vraagt. Maar hij zit verscholen in een winkel die voornamelijk Oozoo’s verkoopt, ik kwam er per ongeluk achter dat hij een “echte” uurwerkmaker is.

2 likes

En zit die verstopt in België?