Welke houden en welke weg doen: G-Shock GW-5000U vs Seiko Prospex SNE573

Ik zou ze een tijdje houden en kijken welke je in de praktijk het meest draagt (en dan die andere weg doen). Een foto van je hele collectie zou ik wel benieuwd naar zijn!

Succes!

1 like

Dit herken ik heel erg trouwens - ik heb er nu ongeveer 8 maar wil terug naar 3 a 4, omdat ik anders ook te vaak ga twijfelen.

Dit is sowieso goed advies en feitelijk wat ik doe. Deze thread is bedoeld als hulpmiddel in dat proces, wat hopelijk ook voor anderen interessant is.

…en gezien meerdere mensen erom vragen, hier een foto van mijn huidige ‘collectie’:

2 likes

Kijk, daar gaat het dus om.

1 like

Ik zou voor de Casio gaan. Het ultieme werkpaard met een heel eigen smoel, een regelrecht icoon.
De Seiko vind ik bij nader inzien eigenlijk te generiek.

2 likes

Ik heb een beetje hetzelfde als jij, een f91w en deze 5:

De fossil heb ik ooit van mijn vrouw gekregen en die gaat niet weg. De tissot heb ik gekocht toen de fossil kapot leek te zijn als dresser / dagelijks horloge. Ik overweeg nu of is de tissot zal houden of niet. De g shock als beater maar die ga ik denk ik weer verkopen want kan prima met de andere Casio, en de Olma staat al te koop.

De Squale is voor de leuk en draag ik het meest :smiley:. Daarnaast heb ik net een Vostok gekocht omdat ik die te mooi vond om te laten liggen, een beetje een impulsaankoop die wellicht ook snel weer door wordt verkocht.

1 like

De ontwikkeling van de pol is interessant: Erg consistent 60/40 verhouding Seiko/G-Shock. Inmiddels neig ik zelf ook naar een voorkeur…

Een quartz chronometer is een fijn ding… de Tissot is je enige HAQ, denk ik? En de 5610 is ook een klassieker…

1 like

De G-Shock, ik had al gestemd :joy:

1 like

Moeilijke keuze, zijn alletwee degelijke instrumenten. Persoonlijk zou ik wel voor de Seiko opteren. Hij ziet er in alle situaties goed uit, je kan banden wisselen en Solar quartz, perfecte alleskunner. De G-shock is nog meer een weekendhorloge en kan misschien wel gaan vervelen, zo was het bij mij.
Welk gevoel geven de horloges -waar kijk je het liefst naar- en hoe is het draagcomfort?

1 like

Goed punten en vragen… ik kijk graag naar beide en ze dragen allebei erg comfortabel (eigenlijk heel vergelijkbaar met elkaar qua gewicht en hoe ze op de pols zitten). In het geval van de G is dat een zeer aangename verassing want ‘gewone’ G-Shock Squares dragen niet comfortabel voor mij… de GW-5000 heeft een ander gewicht en formaat en draagt dus totaal anders.

Heb jij ook een GW-5000 gehad?

1 like

Ja, had echter nog twee andere squares en de 5000 viel net wat groter (het scheelt een paar mm) en daarom weggedaan. Het was natuurlijk wel de mooiste van de drie. :slightly_smiling_face:

1 like

Allebei houden, oh wacht…

1 like

Heb je al beslist, anders dibs op de sne573.
:upside_down_face:

1 like

Ik vind beide horloges erg verschillen van elkaar. Je geeft aan dat ze beide voor jouw dezelfde functie vervullen.

Als tool watch is de casio the way to go. Tijdwaarneming, alarm, timer, robuust. Het maak niet uit of je met een jackhammer je past gestorte vloertje er weer uit trilt of je worstje op de bbp aan het timen bent.

Seiko meer een classic duiker. Staat goed bij een sportieve look. Oogt in dat geval mooier dan de GS (maar dat is persoonlijk :grin:).

Zie ze vooral niet als gelijkwaardig, zo zijn ze ook niet ontworpen. Dus naast je DB en je dresser heb je ook je casual sport horloge en je werk/tool horloge. :grin:

1 like

Ik twijfel nog echt. Soms denk ik ‘Het wordt de G-Shock, natuurlijk’… en soms ‘Nee, toch de Seiko’…

Het zijn beide fantastische stoere/sportieve horloges. Wel worden de sterke (en minder sterke) punten van beide duidelijk: Voor de Seiko is dat vooral de sublieme leesbaarheid. Voor de G-Shock alle features (vooral de atomic sync en backlight) en bouwkwaliteit (echt imponerend).

1 like

Je maakt goede punten… die niet echt helpen in een keuze maken tussen deze 2 horloges. :wink:

1 like

En… de kogel is door de kerk. Enigszins tot mijn eigen verbazing, ga ik met de meerderheid mee en zal de Seiko bij me blijven.

Een paar dagen geleden was ik 99% zeker dat het de G-Shock zou worden want dat is zo’n bijzonder horloge (meer dan de Seiko om eerlijk te zijn en met recht een iconisch model) en die DLC-staal caseback is zó mooi en comfortabel. Echter, ik werd vanochtend wakker en realiseerde me dat de Seiko gewoon meer bij mij past.

Ik heb de commentaar en suggesties hier oprecht als behulpzaam ervaren dus: Dank allen!

2 likes

Zoals alle goede thrillers, kent dit verhaal een coda (of post-credits scene):

Ik had dus besloten de Seiko te houden en kon gelijk een mede forumlid blij maken met de GW-5000U (wat inmiddels blijkbaar overal uitverkocht was). Absoluut de juiste beslissing; de Seiko duiker is klassieker, meer versatile, heeft een mooie wijzerplaat, uitmuntende leesbaarheid en de silicone rubber band is ook goed.

Maar… al twijfelde ik niet aan de keuze, miste ik de G-Shock wel. Zo’n gaaf, onverwoestbaar horloge met die staal-DLC kast en alle features. In het verleden is het al gebleken dat ik absoluut in staat ben om 2 keer hetzelfde horloge te kopen maar deze keer is dat niet het geval geweest.

Ik schreef al hierboven dat de GW-5000 voor mij altijd de ultieme G-Shock was. Dit was mede vanwege zijn ingetogenheid (ziet eruit als een normale G-Shock maar is dat niet) maar er was een andere ultieme G-Shock square die ik nooit echt serieus heb overwogen want ‘bling past niet bij mij’… toch speelde dat horloge opeens in mijn gedachten en (u raadt het al), na uren van video’s kijken en recensies lezen… kwam een pakket gisterenavond aan. Oeps:

Het gaat dus echt goed met geen horloge verzamelaar wezen.

3 likes