Na een behoorlijke tijd me braaf te hebben gehouden aan een limiet aan mijn ‘verzameling’ van 3 horloges (waaronder één heirloom-stuk wat ook gelijk de ‘dress horloge’ rol vervult) is het de afgelopen maand helemaal misgegaan.
Toen ik zag dat Seiko een nieuwe mid-size duiker uit heeft gebracht met een Solar Quartz uurwerk en saffierenglas, herinnerde ik me gelijk hoe ik mijn SCBM023 van een jaar of 15 geleden nog steeds mis (behalve de Hardlex) en na een belletje en daaropvolgend bezoek aan de Seiko boutique in Amsterdam was ik een SNE573 ‘rijker’. Prachtig duikhorloge met een comfortable band en een perfecte maat voor mijn polsje, zonder het enige nadeel van mijn oude SCBM023.
Toen ik zag dat Casio de iconische GW-5000 niet alleen heeft voorzien van een nieuwe module maar de nieuwe ‘U’ versie ook gewoon officieel ging verkopen in Europese markten heb ik oprecht mijn best gedaan om die niet te kopen… maar ik zit al sinds 2009 te kwijlen over plaatjes en rapportages over deze (voor mij nog steeds) ultieme G-Shock Square. Ik durfde nooit eentje te bestellen uit Japan uit vrees dat ie (net zoals de 5610) niet zo goed op mijn pols zou passen maar met recht op retour was die vrees verdwenen en na een bestelling geplaatst te hebben op de Casio website was ik een GW-5000U-1ER ‘rijker’. Wow. Deze G-Shock met z’n zware DLC-staal kast is echt bijzonder (en draagt totaal anders dan een normale Square) maar toch heel discreet en oogt gewoon als een digitale horloge voor de niet-kenners.
Ik vind beide horloges dus fantastisch en zou je logisch kunnen aannemen dat ik beide zou houden… maar ik wil geen horloge verzamelaar zijn. Ik weet nog dat ik onrustig werd van een horlogedoos vol horloges en wil eigenlijk terug naar max 3 horloges. Gezien de Seiko en G-Shock dezelfde ‘rol’ vervullen van stoere, waterdichte, quartz, solar horloge (maar ik beschouw ze niet als ‘beaters’ - daar heb ik een Casio F91-W voor) moet één van deze op den duur eigenlijk weg. Daar is geen haast mee en ik heb nog geen beslissing genomen welke het word… dus het lijkt me ook interessant om aan de forum de vraag te stellen:
Welke van deze 2 horloges zou je houden en waarom die keuze?
Heb voor de casio gestemd maar volgensmij heeft u al een die daarop lijkt. In dat geval als ik goed heb begrepen dat deze Casio een zwart op metale coating heeft zou ik die weg doen. Als je hem gaat dragen zal er een moment komen dat die coating de krassen highlight zoals hardlex mineraalglas pijn doet omdat het echt veel eerder krast. En u heeft al een casio die erop lijkt.
Allebei prima apparaten, maar als de G-Shock niet als beater gebruikt hoeft te worden zou ik de Seiko houden… Met een G-Shock zou ik werken, klussen en slepen- daar zijn ze voor. Anders is het net als een verhoogde Land Rover met een lier en een snorkel die alleen op de snelweg rijdt…
Let wel, mijn mening hè! Er is geen goed of fout antwoord.
Voor de beeldvorming zou het misschien ook handig zijn om de overige horloges die je in je bezit hebt te laten zien. Die kunnen ook een rol spelen in de keuze welke van de twee er weg kan.
Als ik gewoon tussen deze twee moet kiezen zou ik de g-shock houden. Vrij simpel omdat ik gek ben op de square en daarnaast niet van analoge Quartz horloges houd.
Ik denk dat jij het niet helemaal snapt die DLC coating zit onder de resin buitenkant. Alleen aan de onderzijde zit er geen resin. En DLC is wel even wat anders dan een pvd coating.
Logische opmerking maar ik wilde juist een keuze tussen deze 2 bieden zonder te refereren naar mijn andere horloges, behalve dat geen van beide als echte beater (of dresser ;)) hoeft te fungeren.
De GW5K en deze Gshock zijn legendarisch. DLC coating, schroefdeksel, metalen binnenzijde, enorm flexibele band, etc. De Seiko is in zijn klasse niets, onbekend. Als het nu de Seiko Tuna was dan had je qua iconisch gehalte een gelijke. De mijne uit Japan zegt hallo .
Seiko houden en begrijp me niet verkeerd ik heb vier g-shocks dus ben een mega fan. Toch zou ik nooit zonder een echt horloge willen, en dan is voor mij er toch eentje met wijzers.