Ik heb een klok die goed loopt maar volkomen van slag af is.op de halve uren slaan de hele uren en ook nog 3 uur achter. Weet iemand of de veer van het slagwerk links of rechts opgedraaid wordt? En is het mogelijk om hem weer op tijd te laten slaan?
De uren kun je eenvoudig goed zetten door de urenwijzer op de juiste tijd te zetten. De uutwijser zit er meestal los opgedrukt.
Het eenvoudigst is door de stift die voor de wijzers zit er even uit te trekken en de minuutwijzer even een half uur, dus 180 graden verzetten.
Succes.
Meestal zit links het slagwerk.
Beste,
wijzer net voor het hele of halve uur draaien, dan hoor je het slagwerk iets draaien.
Daarna terug draaien en de klok gaat slaan.
Dit haathalen tot de klokjuist slaat.
Links is slagwerk.
Succes.
Ik had al een tang om het pennetje los te trekken, nog even een paar uur vooruit gedraaid, slaat opeens weer correct. Lijkt wel of die schijf die bepaalt hoevaak hij moet slaan los zit, zou dat kunnen? Nu eerst maar kijken of hij het goed blijft doen.
Bedankt voor de tips!
Is dat om de klok sneller of langzamer te laten lopen? Ik heb de slinger al een paar keer bij gedraaid maar hij blijft achter lopen.
Wellicht om het slagwerk aan/uit te schakelen? Heb een 50s mechanische Westminster mantelklok die ieder kwartier slaat, met ook zo’n soort palletje met die functie. Soms wel lekker om al het gebeier even af te zetten.