Welke kroon past bij stem? - Certina 23-36

Hallo,

Ik heb een Certina New Art horloge waar de kroon los schiet van de stem als ik hem uittrek om de tijd te verzetten.
Opwinden lukt wel.

Ik heb de stem los gekregen en kan deze nieuw bestellen bij:

Ik wil eigenlijk de kroon en stem vervangen;
Welke kroon moet ik daar op zetten?
De huidige kroon heeft een uitsteeksel maar blijft niet goed zitten in de opening van de huidige stem.

Certina Cal. 23-36

1 like

Het is een tweedelige opwindas dus je moet voor de zekerheid beide delen vervangen.
Waarschijnlijk is het vrouwelijke gedeelte van de binnenas niet meer in orde.
De kroon heeft een .9 mm schroefdraad. Maar waarom wil je die vervangen? Echt waterdicht krijg je het horloge toch niet meer.

Bedoel je dat de huidige kroon met uitsteeksel waarschijnlijk goed op de nieuwe stem blijft zitten?

Ik zie geen schroefdraad op de kroon want er steekt een deel uit wat volegens mij de stem klikt, die stem is vrouwelijk, zeg maar. Zie ebay link

Bij de horloges met dit systeem die ik ken is het deel dat in de kroon zit erin geschroefd en kan er dus (met min of meer moeite, vaak wordt loctite oid gebruikt) ook weer uit geschroefd worden.
Dit deel en het andere dat in het werk zit klikken in elkaar vast als alles goed is.
Na veel uit- en inelkaar klikken kan het geheel natuurlijk gaan “verslijten” waardoor de frictie vermindert en de kroon met het mannelijke gedeelte van de opwindas te makkelijk loslaat.
Vandaar dat het me beter lijkt om beide delen van de as te vervangen.
Maar je kunt het natuurlijk eerst met het vrouwelijke gedeelte proberen en als dat niet voldoet later ook het andere - mannelijke - gedeelte vervangen.