Ik ben van plan om een Meistersinger Bronzen horloge te kopen. Nu houd ik van Brons maar niet van overdreven patina vorming. Ik wil wat kleur en effenheid blijven behouden. Nu weet ik dat er verschillende reacties zijn op verschillende legeringen. Kan iemand hier iets over zeggen? Heeft iemand ervaring met Meistersinger Brons?
Goeie vraag. Geen idee eigenlijk. Mn VDB heeft juist weinig patina. Ancon best veel. Ben wel benieuwd hoe dat bij de andere merken is.
Ik denk dat vooral dat laatste een probleem gaat worden. Op plekken waar je vingers vaker komen (op en rond de kroon), zul je bijvoorbeeld minder verkleuring gaan zien dan op de rest. Ook over de rest van de kast is dit geen gelijkmatig gebeuren.
Pvd rosé goud komt qua kleur aardig in de buurt, maar heeft geen last van patineren. Ook meistersinger heeft horloges zo uitgevoerd, meen ik.
Dank voor de suggestie, maar ik vind brons wel heel mooi tenzij het overdreven patineert en dat is het hem nu juist, de ene legering lijkt anders te reageren dan de andere. Anyway, mijn probleem natuurlijk, maar lastig uit te vinden, ook op google.
Het maakt denk ik vooral uit hoe vaak je hem van plan bent te dragen hoe snel zich patina ontwikkeld en niet zozeer de specifieke legering.
Denk ik ook zeker en de zuurgraad van de huid heeft ook invloed. Ik blijf nog even speuren.
Ik denk dat dit eerder lijkt door de kleur van het brons dan dat het proces heel anders verloopt. Hoe dan ook bestaat brons voornamelijk uit koper, dus heb je patina. Met zuren als bijvoorbeeld citroensap kun je de klok wat terugdraaien, maar aanslag krijg je sowieso. De enige manier om dit, zo veel mogelijk, te voorkomen is het horloge opbergen waar het donker, koel en niet te vochtig is.
Ik heb zelf een Rado Captain Cook Bronze en deze heeft een legering van brons en aluminium en daardoor minder patina zeggen ze
Rado uses a copper-aluminium alloy for the case. It ensures that this patina remains subtle and does not completely alter the original look of the watch
de nieuwe omega seamaster 300 …denk ik maar daar zit ook genoeg goud bij
Interessant! Mijn juwelier gaat navragen wat de legering van de Meistersinger is. Ik ben benieuwd.
Die vraag is irrelevant. De vraag is of je je Meistersinger eenvoudig kunt herstellen naar nieuwstaat.
Sodium-bicarbonaat en citroensap werkt. In deze video zit ook een tip om het te coaten zodat je geen patina krijgt.
Hentschel Hamburg heeft brons wat schijnbaar helemaal niet patineert.
Dat is een nuttige tip Temporis. Donker, koel en droog opbergen. Dat zal ik zo bij zo gaan doen.
Handig filmpje, ik vond hem ook op Youtube. Dank voor het meedenken!
Voor messing (brass) gaan!
Ik heb inmiddels de Meistersinger NL 18 gekocht. Mr Meistersinger vertelde dat de Bronzen PVD laag niet zo snel en intensief patineert als een massief bronzen horloge. Dit lijkt te kloppen want mijn massief brozen Capital horloge dat ik in Italië kocht verkleurde veel sneller en dieper en is volledig dof geworden. Bovendien kan je volgens Mr Meistersinger met een zilverpoetsdoek het geheel mooi houden. De zilverpoetsdoek heeft mijn juwelier erbij gegeven. Ik heb hem nu 5 dagen, draag hem alleen als ik niet sport en bewaar hem in een zachte sleeve. De zilverpoetsdoek maar 1x gebruikt uit nieuwsgierigheid, maar het horloge blijft tot nu toe mooi van kleur, wordt iets donkerder wat alleen maar mooier is. Blij mens dus.
Messing patineert ook. Weet alleen niet of t sneller of langzamer gaat dan bij brons. Wel is mijn ervaring dat de verkleuring anders is.
Oh, wist niet dat ze brons ook als coating aanbrengen.
Bij goud snap ik t nog wel vanwege de prijs vh materiaal.
Wel oppassen bij coatings voor krassen…