Welke lengte horlogeband voor 16cm pols?

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje, ik wil graag wat horlogebandjes apart kopen maar weet niet echt welke lengte ik het best neem!

Ik heb een 16cm polsomtrek en zou het liefst willen dat het einde van de horlogeband redelijk kort is en mooi weggewerkt is, niet dat het uiteinde van de band weer bijna aan de horlogekast komt.

Alvast bedankt voor jullie hulp en informatie!

2 likes

De kortste.

3 likes

Ik zou hier eens kijken:

https://www.sundays.nl/

Jokes aside, uit welke lengtes kun je kiezen? Gaat om een lederen band neem ik aan?..

2 likes

Nooit langer dan je polsomtrek, dus beide delen samen niet langer dan 16cm bijvoorbeeld 10 en 6cm

1 like

Je moet er ook rekening mee houden hoe groot het horloge zelf is (ruimte tussen de aanzetten van de banden). Een 31mm kast heeft een iets langere band nodig dan bijvoorbeeld een 40mm kast om precies dezelfde omtrek te krijgen. Klinkt logisch toch? :sweat_smile:

Ik had laatst een iets kortere band (small size) gekocht voor een 31mm horloge dat eigenlijk NET paste (voorlaatste gaatje). Hij was waarschijnlijk iets beter in balans geweest op een groter horloge.

2 likes

Ik ga uit van een normaal horloge van 39/40mm

1 like

Molequin maakt alle banden (ook) in korte maat. 17 cm pols hier, werkt top. Bij 16 cm houd je wel weer iets meer “over”, maar nog niet storend. Helaas wel de wat hogere prijsklasse, maar heb er inmiddels al 3; dus ben niet ontevreden. :slight_smile:

105/70 ook hier, net even eentje opgemeten.

1 like

Voor een 16 cm pols zou ik 105-70 nemen.

4 likes

Leren en siliconen, 15cm is de kleinste maat dat ze hebben.

Mijn horloges zijn vanaf 38mm tot 41mm

Is dit niet te lang dan?
Ik hou er niet van als ik het einde van de band goed kan zien.

Iets wel ja

Moeilijk te zeggen. Krijg daar nooit klachten over. Maar dat is wel afhankelijk van wat je wilt.
Zelf heb ik graag iets overlengte. Dat de punt ruim door de tweede keeper gaat.
En ik heb een leren band graag niet te strak. En redelijk dik. Een dikke band draagt korter.
Een dun bandje die je strak omdoet zou wel kunnen met 100-60 schat ik. Met de punt net onder de eerste keeper.

1 like

Heb ook super smallen polsen. Onderstaande past;

110/70
105/70

Kijk eens hier;

Xs banden van https://www.watch-band-center.com/watchstrap-s207h204-Watch-straps-XS-20mm.html

Medium Banden van hirsch;
https://www.horlogebanden.com/Hirsch-c-279/?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRjy1aUBg1BrwPMKO0HcUx3pX-rMVP5FiakiZRxXEojQAxH9zaFJMMgaAjNxEALw_wcB

2 likes

165-170 mm bij een 40-45 mm horloge. Bijna nergens verkrijgbaar overigens. Maar hoe groot is het horloge lug to lug?

Ik heb dezelfde polsmaat (+/- 2 à 3mm) en wat @Ko-Banden zegt, snijdt hout.
De meeste bandjes die ik heb, zijn een specifieke stijl die dan maar in 1 maat verkrijgbaar was, dus ‘dan doe je het er maar mee’ en zodoende kwam ik erachter dat de typische 120/80mm bandenmaat echt te lang is.
Je wil eigenlijk onder de 110/70mm blijven.
Maar nog belangrijker, de afstand van springbar van het lange stuk tot het eerste gat. Idealiter ligt dat bij ‘onze’ polsmaat meer richting de 40-45mm, ipv 50mm+. Uiteraard is dit ook afhankelijk van de grootte van de horloges, maar ook hier alleen horloges van 38mm t/m 41mm.

1 like

46mm lig to lug.

1 like

110/70 max.
Je kunt ook door @Ko-Banden eentje laten maken als je budget hebt. Dit is het mooiste en kwa prijs ook wel goed te doen. Bij een volgende topper NA wil ik dit zeker ook gaan doen

Ko-Banden only

Anders de twee sites die ik hierboven al zei. Veel meer sites heb ik niet gevonden.

Dus als mogelijk 160 zo niet 180 dan?

105 - 70 werkt bij mijn polsen ook goed, het geeft net wat speling zodat ik twee gaatjes kan afwisselen afhankelijk van wat ik fijn vind. Ik heb 15,5 cm polsen. Hier met mijn Traska van ongeveer 44 lug to lug:


2 likes