Welke maat schroevendraaier

Ben vol goede moed gestart de batterij van mijn Maurice Lacroix te vervangen. Nu zit de batterij geborgd met een schroefje. In het huis tuin en keuken brillen schroevendraaier setje zitten geen schroevendraaiers die dun genoeg zijn. Uurwerk is een Ronda 5040b. Welke (maat)schroevendraaier heb ik nodig?

1 like

Horlogeschroevendraaiers hebben een verwisselbaar inzetje. Die kun je op maat slijpen maar dat is alleen haalbaar als je daar de slijpsteen en een geleider voor hebt. Een horlogemaker maakt dus zelf de goede maat. Er is vast iemand die je hiermee kan helpen.

Voor een setje horlogeschroevendraaiers ben je de hoofdprijs niet kwijt bij Amazon of ome Ali. Met het scherpe puntje van een zakmes kom je er misschien ook, maar ik zou voor de eerste optie gaan.

Pas HEEL goed op als je hem uiteindelijk losdraait; ik ken deze batterijklemmen - daar staat flink wat veerspanning op. Houd de batterij en batterijklem dus omlaag gedrukt (en niet met je volle duim; ook de batterij niet met je vingers aanraken, draag dunne handschoenen of gebruik een plastic pincet) tijdens het losdraaien van die schroef; anders wordt-ie gelanceerd, samen met dat klemmetje. Dat laatste vind je wel weer terug, het schroefje is een ander verhaal…

Koop een schroevendraaiers-setje voor horlogemakers inderdaad; deze zijn kleur-gecodeerd en ik schat zo in dat je rode nodig hebt hier.

3 likes

Dank voor de tip! Heb ondertussen wat verder gezocht en lees hier inderdaad dat het een PIA kan zijn om de batterij te vervangen bij dit uurwerk.
https://calibercorner.com/ronda-battery-clamp-and-screw/