Welke merken gaan het redden?

Dat is inderdaad koffiedik kijken maar er zijn wel algemene trends in de Retail. Het middensegment is overal aan het verdwijnen en alleen de onderkant en bovenkant van de markt overleefd. Voor horloges eindigt imho het lagere segment bij Seiko en Casio en begint het hogere segment bij Omega, IWC, Rolex etc. Alles ertussen in (B&M, Longines etc.) zou er dan tussen uit vallen…

Bij horloges speelt denk ik ook het hebben van een echte klassieker een rol bij het overleven. De Speedy bij Omega, Royal Oak bij AP etc. Een merk als Hublot heeft dat niet.

Voor de echt lange termijn wordt het gokken. Als mannen stoppen met het dragen van horloges dan houdt het gewoon een keer op. Dan liggen er over 100 jaar uurwerkjes van Patek Philippe bij de goudinkoper in de afvalbak…

3 likes

Lang leve de toekomst :rage:

Daar kunnen we een boompke over opzetten. Ik vrees dat je geen zicht hebt op de onderkant van de markt. Of op wat Seiko allemaal doet.

Daar kunnen we ook een boompke over opzetten. Omega en Rolex zijn goeie middensegmenters, maar staan niet in verhouding tot de Pateks, Gronefelds en A Langes van deze wereld.

Ik geloof, ofschoon witte Nederlandse mannen van mijn leeftijd het een echte klassieker vinden, dat Bohemian Rhapsody op een mooie dag gewoon keihard vergeten gaat worden. Da’s net zo hard koffiedik kijken en zegt meer over jouw persoonlijke mening dan over de markt over 50 jaar. :slight_smile:

1 like

Waar is de tijd gebleven dat dit helemaal de shit was?

image

2 likes

Longines, Omega, Tissot, Certina enz. maken allemaal onderdeel uit van de swatchgroup dus die zorgen wel goed voor elkaar dat ze niet verdwijnen.

1 like

Sinn draait zeer goed. Juist omdat ze de niche opzoeken ipv mee te liften op de mainstream.

1 like

Gewoon de grote merken moeten hybride horloges maken helft mechanisch en de andere helft elektronisch zoals de springdrive zal je zien dat de verkoop weer stijgt maar dan wel tegen normale prijzen :wink::sunglasses:

Over 30 jaar draagt geen mens meer een Quartz of automatisch horloge. De tijd wordt automatisch weergegeven in je ooglenzen. Natuurlijk is er dan nog een clubje hoogbejaarde mannen die onverstaanbaar monkelend over die goede oude horloge tijd praten en dat er vroeger zelfs nog een forum bestond waar je teksten in moest typen ! En ze laten hun oude omega en Seiko en Rolex aan elkaar zien tot de nachtzuster zegt: heren het wordt nu echt tijd om te gaan slapen.

7 likes

Over 30 jaar ben ik er toch niet meer dus dat hoef ik niet meer mee te maken :smiley:

Ik waag dit te betwijfelen. Een horloge is nl meer dat een apparaat om te zien hoe laat het is. Bovendien heb je geen horloge nodig om te weten hoe laat het is…

Waar kan ik me op de wachtlijst zetten voor dit horlogeforum-bejaardentehuis? :slight_smile:

3 likes

Één ding is zeker, wat we hier ook voorspellen, het komt in ieder geval nooit uit. Dus roep maar wat je wilt, je wordt er toch niet op afgerekend. Zelf zie ik wel een prima toekomst voor Aramar Group.

2 likes

Ik run ternauwernood mijn eigen merk, DREX :rofl::metal:

1 like

Indeed, klinkt gezellig! :slight_smile:

1 like

Heel simpel. Merken die goed doen op en vaak op veilingen verschijnen. Dat zijn investeringsstukken en geen mode objecten. Mode kan een einddatum hebben. Zo lang de super rich deze stukken houden dan zullen de merken blijven bestaan.

Dit geldt voornamelijk voor zwitserse merken. Seiko en citizen blijven wel zeker bestaan.

1 like

Dat is inderdaad een goede graadmeter voor de toekomst. Maar ook een goede strategie, een sterke marketing en een gesmeerde operationele organisatie. En dan nog, als inderdaad over 30 jaar bijna niemand meer horloges draagt wordt het voor vele merken erg lastig. Maar ik denk dat horloges (zeker vintage en mechanisch) nog wel lang verkocht worden.

1 like
2 likes

Koffiedik kijken… Ik vind het ook niet direct interessant, de meeste horloges die ik heb zijn mechanisch en wat mechanisch is is in principe ter servicen. En stel Orient zou verdwijnen, nou dan hou ik er toch gewoon een paar leuke vintage horloges aan over van een merk uit vervlogen tijden?

P.S. er zijn sowieso veel te veel microbrands die allemaal uit dezelfde vijver proberen te vissen

Ja, ik denk dat hier de slachting nog wel gaat komen!

Hoe het er over 30 jaar uit ziet weet ik niet, maar als ik kijk hoe ik de passie / liefde/ verslaving voor mechanische horloges zoals ik het zelf ervaar bij collegas en mede liefhebbers terug zie dan lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het na een bepaalde periode ophoudt. We hebben het namelijk niet over het horloge als zijnde tijdsinstrument alleen maar ook over de techniek, design, kwaliteit, geschiedenis en gebruikte materialen er zal altijd wel een doelgroep voor blijfen, is het niet voor de techniek,? Dan is het wel voor de design of geschiedenis.

1 like