Welke merken gaan het redden?

Vele merken zijn gekomen en gegaan de afgelopen 100 jaar. Sommige doen het daarom nu goed op de vintagemarkt. Van anderen hoor je nooit meer wat.

Welke merken zijn er nog over 30 jaar? Tuurlijk, Rolex en Omega trekken het wel. Maar Longines, Zenith, Sinn of zelfs Seiko? En de vele microbrands? Het ligt er misschien ook aan hoe de smartwatch het gaat doen.

En: Speelt toekomstbestendigheid van een merk een rol bij je aankoop of niet?

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Nee. Zolang die geserviced kan worden.

4 likes

Nope.

Die blijven nog wel even bestaan, lijkt mij.

4 likes

Seiko is groter dan wij bekrompen Westerlingen denken, me dunkt. Wat die lui omzetten in het lage- en middensegment daar word je denk ik echt bang van :wink:

Ik denk dat merken die de quartz-crisis overleefd hebben stuk voor stuk het nog lang zullen volhouden. Misschien wel allemaal even lang, maar mocht er zich nog iets vergelijkbaars voordoen dan zullen merken als Hublot denk ik het eerst vallen; deze merken zijn te hip en worden over het algemeen alleen omhoog gehouden door steenrijke trustfunds-jongetjes en ander smaakloos gespuis.

JLC, Audemars Piguet, Patek Philippe en Vacheron Constantin zullen ook niet zo snel omvallen omdat er gewoon teveel liefhebbers zijn binnen het niche der horlogerie die de geschiedenis en ‘heritage’ waarderen. De middenmoot Zwitsers, zoals het genoemde Longines b.v., zullen mijns inziens eerder ophouden te bestaan. Wat heeft Longines nou nog gedaan om zich te onderscheiden in de afgelopen pakweg drie, vier decennia? Elke Bijenkorf heeft een hele vitrine vol liggen en alles ziet er hetzelfde uit. Zenith kan op meer waardering rekenen van mijn kant maar valt hier allicht ook onder.

6 likes

Seiko gaat het wel redden, dat denk ik ook.

Of je vergelijking met de quartz-crisis opgaat weet ik niet. Mechanische horloges zijn nu echt luxe artikelen. De vraag is volgens mij eerder of over 30 jaar een horloge van 5k (of het equivalent ervan) nog als statussymbool geldt.

1 like

Wil degene die hier het antwoord op weet even contact met mij opnemen via privébericht aub. Ik heb even wat vraagjes m.b.t. aandelen kopen en de loterij.

23 likes

Ik denk dat daar weinig zinnigs over valt te zeggen. Het publiek zal dat bepalen en wat die gaan doen is lastig in te schatten. Het hangt ook af van wat voor nieuwe zaken er nog gaan komen die het horloge in de weg zitten zoals we dat nu kennen.

Maar een merk als Seiko zie ik zeker overleven. Citizen wat momenteel de grootste horlogeboer is met diverse merken onder de paraplu komt hier minder vaak voorbij dan bijvoorbeeld Seiko. Maar het is wel de grootste en hier niet zo aanwezig als Seiko.

En verder wat @HanDavinci zegt, als het maar geserviced kan worden. Het maakt mij ook niet uit, ik koop wat ik mooi vind en kan betalen. Daarbij is kwaliteit wel van belang voor mij.

4 likes

Er gaan geruchten rond dat S.K skeleton watches de komende jaren gaat uitbereiden. Ik vewacht nog veel van dit merk te zien.

27 likes

Dat zou wel wat zijn… tijd om op tijd in te stappen zeker?

1 like

Ik denk dat de meeste mensen die kiezen voor een horloge dit niet louter doen om te weten hoe laat het is. We zijn immers omringd door uurwerken… Op de PC, de tablet, gsm, in de wagen, tot zelf op de oven of frigo toe. Al deze klokjes zijn stuk voor stuk correcter dan mijn “automaatjes”.
Kiezen voor een horloge gebeurt volgens mij dan ook zeer bewust om esthetische (of andere) redenen, los van elke functionaliteit.
Er zullen altijd, en misschien in de gedigitaliseerde toekomst nog meer, mensen zijn die horloges kopen uit bewondering voor hun mechanische esthetiek en complexiteit. Of het dan dezelfde merken zijn, lijkt mij irrelevant.
Zolang er prachtige horloges zijn, maakt het voor mij niet zoveel uit welke naam er aan vast hangt.

2 likes

Als je Omega goed ziet gaan zie je Longines waarschijnlijk ook niet verdwijnen.

Over Sinn maak ik me ook geen directe zorgen. Zij hebben een goede markt opgebouwd en ik geloof dat de Duitse Uhrenindustrie wel een leven beschoren is. Over Seiko maak ik me al helemaal niet druk, want die Keiretsu heeft zoveel vingers in zoveel papjes dat ze bijna totaal conjunctuurs- en trend-ongevoelig zijn, gekoppeld aan een reputatie over de hele wereld en een sterke footprint als OEM leverancier voor microbrands.

Zenith is een ander verhaal. Die zijn weliswaar onderdeel van Louis Vuitton, maar zitten wat mij betreft in een precair segment van de markt. Daar hebben ze concurrentie van de Swatch groep met Omega en Glashuette Original, maar ook van de Richemont groep met merken als Jaeger-Le Coultre. Zenith is een merknaam waarvan ik vermoed dat ze het zwaar zouden kunnen krijgen, maar evengoed is dit koffiedik kijken.

Om je laatste vraag te beantwoorden: Nee. Wat @HanDavinci zegt. :slight_smile:

3 likes

Haha dat kun je wel zeggen, Nu het nog kan :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Die claim zou ik ter discussie stellen. Is dat gemeten aan omzet, stuks geleverd, werknemers? Rolex heeft bijvoorbeeld 2800 mensen in directe dienst met een omzet van zo’n 4.7 mijard USD, terwijl Citizen er 18000 in dienst heeft met een omzet van zo’n 3 miljard dollar.

Heel Seiko-Epson heeft bijna 70.000 man in dienst en draait zo’n 10 miljard dollar aan omzet. Zowel Seiko-Epson als Citizen doen ook “andere” dingen dan horloges: Componenten, OEM manufactuur, micro-electronica, etc.

De Swatch Group doet met 35.000 medewerkers zo’n 7.6 mijlard dollar op jaarbasis en is net als Citizen en Seiko-Epson aktief in micro-engineering, componenten en electronica.

Als je kijkt naar de totale units shipped zullen Citizen en Seiko groter zijn dan Swatch omdat de gemiddelde prijs per transactie lager ligt, maar Citizen is meetbaar kleiner in jaaromzet en personeelsbestand.

1 like

Ja, das een hele goeie :+1:
Ik kan het niet meer vinden maar zal het mijn vader nog is vragen want die weet dat soort info ook.
Maar zal vast om de aantallen gaan. Citizen heeft net als velen vele merken onder de paraplu waaronder bijvoorbeeld FC. Hier in NL is het Seiko die de boventoon voert als ik het forum is bekijk. Hoe het in andere landen zit weet ik niet exact.

Maar goed, het kan al achterhaald zijn want ik meen dat ik dit een aantal jaar terug heb gelezen. Maar dat Citizen in de wereld 1 van de grote spelers is qua aantallen en zo niet (nog steeds) de grootste lijkt mij niet vreemd.

2 likes

Mijn hemel, tot ruim 2007 was Nokia de absolute marktleider en kijk wat daar in zeer korte tijd mee gebeurt is. Je weet nooit wat er gaat gebeuren in de markt of eenvoudigweg door achterlijke management beslissingen, gelukkig geen nuts functie dus zie het wel gebeuren :grin:

5 likes

30 jaar is natuurlijk ook wel een flinke horizon, maar als ik dan toch moet gokken dan zijn het die merken die continu wachtlijsten hebben om er eentje te kunnen kopen. Dus Patek Philippe, A. Lange und Söhne en natuurlijk Rolex.

Ik denk Meistersinger als je het hebt over een vrij nieuw horlogebeurs in vergelijking met omega en Rolex. Mooi concept, tijdloos design en Duitse degelijkheid

2 likes

Ik denk dat Invicta het wel overleeft

2 likes

Wellicht zit ik er naast bij nader inzien. Heb het ook mijn vader nog eens gevraagd en die is ook niet zeker. En gezien de cijfers qua omzet die jij aanhaalt zou Citizen wel heul goedkoop zijn.

Dus als jij het weet, weet ik het ook :slight_smile:

We kunnen niet eens de koers van een Bitcoin één dag vooruit voorspellen. Landen zijn in 100 jaar opgehouden te bestaan. Katten zijn in een eeuw weggelopen en weer teruggekeerd. Merken komen en gaan. Welke overleven: nobody knows natuurlijk!

4 likes