Welke minister draagt een Van der Gang?

Wybe van der Gang is een bezeten horlogemaker. Hij streeft naar extreme perfectie. Zijn vrouw zegt: “Hij kan niks makkelijk doen.” Hijzelf: “ Ergens per se het allerhoogst haalbare in willen bereiken.” Hij ontwikkelde Van der Gang watches vanuit het bedrijf Exakt Fijnmechanika, maar had voor het maken van horloges geen enkele opleiding en ervaring. Slechts het lezen van een paar boeken over de principes van hoe zakhorloges werken, was zijn basis. En toen ging hij aan de slag. Om het perfecte horloge te maken. “ Je voelt de schoonheid, functionaliteit, het zit vol met scherpte. Overal zitten mooie details, de puntjes van de wijzer, hoe de vertanding van de kroon zit, meerdere malen gestoken per tand. Ik wil iets van waarde toevoegen. Dit is maken op zijn allermooist. Wat je erin stopt, komt eruit.”

Bert Wagendorp schrijft een nieuwe roman. De hoofdpersoon is bezeten van het maken van horloges; het is zijn grote droom om zelf een horloge te maken. Niet zomaar een horloge, maar een bijzonder exemplaar, een volledig mechanisch uurwerk, helemaal door hemzelf gebouwd.
En Wagendorp ging op zoek naar zo’n iemand, die hem wijzer kon maken over de horlogemaker in zijn boek. Das kann nur Eine sein. Wybe van der Gang.

In het Volkskrantmagazine van afgelopen zaterdag schrijft Bert Wagendorp het prachtige verhaal over zijn ontmoeting met Van der Gang. Een fenomenaal stuk tekst! Wat kan die man schrijven!

Bij Van der Gang hangt een foto genomen tijdens een presentatie van Van der Gang Watches in het Mauritshuis in Den Haag. Wagendorp herkent er een minister op. Maar Van der Gang vraagt om discretie voor zijn clientèle. “ Er zijn meer BN-ers met een Van der Gang, die willen liever niet met hun naam in de krant. Mijn klanten zijn niet van de poeha. Ze kiezen voor een outsider. Hoeven niet per se een bekend merk. Een horloge kiest een karakter en het karakter kiest een horloge.”

Tja, dan leg ik maar de vraag neer op dit forum: welke minister draagt een Van der Gang? Graag reacties met een mooie motivatie!

1 like

Weet je of het een huidige of oud minister is? Maakt nogal verschil in keuze. Maar goed, bij huidig minister zou ik de kasteelheer Ard vd Steur gokken. Houdt wel van een beetje decorum.

1 like

Ard van der Steur draagt een Fortis van zijn opa. Ivo Opstelten (die is nog niet zo heel lang geleden opgestapt en daar heb ik zelf gezien dat hij een gouden Omega droeg, dus die valt ook af.

Ik ga er overigens vanuit dat het geen dame is. Ik denk dat Stef Blok of Henk Kamp het meeste kans maakt, maar dat is puur op gevoel.

1 like

Mijn beste,

Ik denk Ed Nijpels.
Voormalig Commissaris in Friesland,
(Dokkum van der Gang)
En als horloge-liefhebber was hij regelmatig jurylid bij de jaarlijkse horloge verkiezing (00/24 Horloge magazine). :watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

IK denk, dat het gaat om een huidige minister. Op maandag(morgen) 7 maart jongstleden had die presentatie plaats, dus dat is vrij actueel.
Mijn gedachten gaan uit naar Henk Kamp: een onverzettelijke mens, die vrijwel niet meebeweegt op de golfslag van de tijd.

Ik dacht dat ik het eerder had gelezen maar heb me vergist, is een van der Klaauw:

http://tijdvoorpolitiek.nl/horloges/van-der-klaauw/

1 like

Is dit 'm niet (zowel horloge als minister)?

Horloge lijkt verdacht veel op deze:

5 likes

Prima research! Ik denk, dat het 'm is.

ik vlak Ronald Tapsterk ook niet uit als horlogist.

1 like

Ed nijpels kwam ook gelijk in mij op

Op de foto van Van der Steur (twee posts hierboven) denk ik een trouwring te zien aan zijn rechterhand. Van der Steur is kortgeleden getrouwd; het gaat dus om een recente foto. En, naar alle waarschijnlijkheid, draagt hij een Van der Gang. De presentatie in het Mauritshuis was in maart. Het antwoord op de vraag, gesteld in deze topic, lijkt beantwoord. Het zou toch niet zijn trouwcadeau zijn?

Waarom stuur je Ard niet even een email. “Het horlogeforum vroeg zich af of u met uw horlogekeuze de Nederlandse horlogerie ondersteunt en tegelijkertijd blijk geeft over een goede smaak te beschikken?” Heb je gelijk je antwoord en een mooi verhaal voor op HF :wink:

Krijg je geen “van der Gang” cadeau bij je derde excuus in een jaar aan de tweede kamer als minister? Zou ook een boel verklaren.

3 likes

Als ze na elk derde excuus een klok uitdelen, dan kunnen ze voor van der Steur beter een merk zoeken met een ruimere collectie.

2 likes

Echt waar: dat had ik willen doen als Kamp de drager was geweest van de Van de Gang. Als ondersteuner van de Nederlandse economie! Kamp riep toch een jaar of wat geleden op om op vakantie te gaan in Nederland?

:grinning:

Ik las de topictitel, en dacht dat de TS een Van der Gang op z’n nachtkastje had gevonden
:slight_smile:

1 like

Toevallig zag ik vandaag in de bieb in Vrij Nederland een interview met, wederom, minister Van der Steur. Op een mooie foto is het nog duidelijker te zien: de beste man draagt inderdaad en onmiskenbaar een Van der Gang.

Misschien is ie hier op het forum actief?