Nato’s bestaan in vele kleuren en geuren … en gaan van goedkoop tot ronduit belachelijk duur (OEM Omega Nato’s). Sommige houden ervan, sommigen willen ze liever ‘dood’.
Tijd om het zelf eens te proberen denk ik dan
Voor op mijn Speedy Pro overweeg ik bijgevolg een Nato als alternatieve strap … maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Wie kan mij bijgevolg advies geven over een kwalitatief goed merk van Nato’s.
Pics welkom
Na wat speurwerk kwam ik zelf verschillende keren het merk ‘Phoenix’ tegen.
Deze UK-based fabrikant zou de offciele leverancier zijn van Nato’s voor het Britse MOD sinds 1970.
Iemand ervaring met de kwaliteit van hun producten ???
Of alternatieven …?
Let wel, zoek niet de goedkoopste Nato, gewoon de beste, zonder evenwel idiote bedragen te moeten uitgeven
Geen ervaring met Phoenix, maar ik heb wel een zwarte nato van Maratec. Stevig en voelt solide aan. Gelukkig niet zo stug en ‘scherp’ als sommige goedkope alternatieven. Erg tevreden mee.
Die v Omega zijn wel rete mooi. Begint wel beetje te rafelen, maar erg soepel en mooie hardware.
Er was n merg die ongeveer dezelfde stof gebruikt. Weet even t merk niet meer, maar ze waren zwart met n gekleurd randje.
Zelf heb ik ervaring met onbekende straps en straps van Ebay, Dievas, Phoenix en Timefactors. Sinds kort ken ik ook het merk blushark dat erg veel zou moeten lijken op de OEM Omega strap.
Hieronder in ieder geval mijn top 3 op een plaatje. De SKX draagt een timefactors strap, erg stevig en dik, gaat denk ik niet kapot. Stevige Hardware die enkel door Timefactors wordt gebruikt. Door de dikke stof en flinke hoekige hardware draagt deze niet zo nonchalant. Het voelt meer aan als een ZULU strap.
De 6309 ligt op een Phoenix Bond. Is erg dun en erg sterk materiaal. Draagt comfortabeler dan de Timefactors. Hardware is van RVS, niet van verchroomd messing dat je vaak ziet en dus ook sterk. De gesp is gegraveerd met Phoenix. Ik begin nu na enige tijd van dragen wel een uitlopend gaatje te krijgen waardoor de band ruimer gaat zitten. Met dit weer geen probleem, maar op termijn moet hij vervangen worden. Geen probleem, ik heb er meer van
De Monster niet op een NATO strap, maar op een NDC strap. Het Franse broertje van de NATO zeg maar, door de Marine Nationale gebruikt. Specifieker door hun ‘Nageurs de Combat’, ofwel gevechtsduikers. Die laatste is vooral bekend geworden als veel gebruikte band voor de Tudor Sub MN. Inmiddels draag ik deze band het liefst. Hij is gemaakt door @anon94081762EV en omdat hij 21mm is past hij op zowel 20mm klokken als op 22mm klokken.
Grootste verschil in afwerking tussen de diverse straps kun je zien of de strap gestikt is of aan elkaar gesmolten. De gesmolten straps zijn steviger op de lange termijn.
Heb van maratec en time factors (naar ik meen te herinneren) zulu straps. Rechts de twee van maratec. De hardware zit wat dichter op elkaar. Het nylon is verschillend van elkaar. De roodzwarte is wat dunner en ‘vladderig’.
De twee links voelen dikker /steviger aan. Dat mag ik op zich wel, omdat horloge in ieder geval minder makkelijk verschuift.
De rode maratec zit regelmatig op de marathon Maple leaf SAR.
Ik heb een bak vol met Nato’s (maar draag ze zelden…).
Erg tevreden over bandjes van cheapestnatostraps, sectime (ebay), maratac (zulu).
Ik heb ook diverse bandjes van miro (mirostime), maar zijn duurste/ ‘beste’ (de XT), is echt bagger imho. Net weer 1 besteld, maar deze zijn zeer hard/plastikerig met scherpe randen. Afrader.