In 2012 heb ik een Nomos Tangomat gekocht/gekregen voor mijn 40ste verjaardag.
De zoektocht naar een mooi verjaardagscadeau in de vorm van een mooi horloge is de oorzaak geweest van mijn huidige horloge gekte. Deze gekte heeft er dan ook weer voor gezorgd dat ondanks dat deze Tangomat voor een speciale gelegenheid was deze toch een tijdje geleden verkocht is.
De voornaamste reden hiervoor was dat mijn horloge smaak gewijzigd was.
Als ik nu dan ook mijn horloges zie dan heb ik het niet zo met cijfers als uurmarkers. 3, 6, 9 en 12 is voor mij voldoende.
Het merk Nomos spreekt me echter nog altijd aan en een van de mooiste Nomos modellen vind ik de Orion.
Daarvan zijn verschillende maten en kleuren.
De 35 mm versie vind ik visueel het mooist (het beste in balans) maar voor mijn 17cm pols te klein.
Van de 38mm zonder datum vind ik op foto’s de ruimte onder de seconden cirkel iets te groot en te leeg. Misschien valt dit in het echt wel mee. Er is ook een datum versie hiervan maar ik vind eigenlijk dit model mooier zonder datum.
Wat vinden jullie van deze twee versies?
Het gaat dan om de normale Orion (niet de weiĂź of een van de andere kleuren).
De datum versie heeft een ander uurwerk en is rond de 1750 euro t.o.v. rond de 1450 voor de niet-datum versie. Chrono24 prijzen.
Hoewel de datum mooi aan de rand zit, zou ik voor een datumloze versie gaan. Dan wel met de blauwe wijzers, maakt het horloge net wat speelser en interessanter. 38 mm vind ik zelf aan de kleine kant maar bij zo’n rustig horloge kan het wel.
Wat ik vreemd vind is dat ze bij de datumloze variant geen indexstreepje op 6 uur hebben gezet. Daarmee zou er toch iets in die leegte zij en zou het horloge veel mooier zijn. Persoonlijk zou ik voor de versie met datum, blauwe wijzers en golfpatroon bij de kleine wijzer gaan.
Zoals markacd ook al aangeeft is de versie zonder datum op de een of andere manier wat uit balans door die leegte. Daarom zou ook ik voor de datum-versie gaan.
Ik heb trouwens zelf de Stowa Antea KS die hier erg op lijkt.
Ik heb vorige week de 38 in grijs gekocht (zonder datum). In het echt perfect in balans, mooier dan de versie met datum, en een fantastische maat voor een gemiddelde pols.
Ga ze zelf bekijken en oordeel zou ik zeggen. Ik kan helemaal niets ontdekken aan de 38 grau dat ik anders zou willen zien. Dat heb ik met geen enkel ander horloge uit mijn collectie.
Zou wel voor het nieuwe uurwerk gaan! (Swing System). Volgens mij wordt die nog niet geleverd in de no date versie.
1 vd redenen waarom ik voor de date (fernsehdatum ) ben gegaan.
Datum is ook erg mooi weggewerkt en de klok wordt er niet dikker van (special constructive met de datum schijf)
Qua esthetiek: gewoon passen. De no date versie is cleaner en stipje onderaan is mooi gedaan.
Succes met de keuze! Grts DJ
Ben voor de datum gegaan, omdat deze de “leegte” onder de secondwijzer mooi opvult & ook omdat deze het nieuwe DUW 4101 uurwerk heeft. Besteld via een mij bekende “Chrono24” leverancier.
Klopt, daar kwam ik met de Nomos Club ook niet lekker mee uit. De 36mm was net iets te klein maar prima lug-to-lug en de 38,5mm was qua kastformaat top maar lug-to-lug weer net wat te groot.
Moeilijke keuze. Maar ik denk dat ik uiteindelijk voor de versie zonder datum zou gaan.
De getallen zijn net te groot, waardoor het onrustig wordt.
Ik zou sowieso voor de versie met de blauwe wijzers gaan.
ik vind de Orion 38 perfect qua maat en vormgeving. De lange lugs staan hem fantastisch. Zonder datum is mijn keuze, maar de andere hier gepresenteerde varianten…allemaal prachtig.
Haha, zo ken ik er nog wel een paar. Ik heb genoeg kleinere horloges gehad om te weten dat ik ze niet mooi vind staan op mijn pols en ze dan redelijk snel weer flip en ik weet zeker dat ik dat met een 35 mm zou doen.
Had het mooier gevonden als de secondewijzer lager zat. Maar tja, de datum dan weer op 3 ofzo…
Hmmm, moeilijk hoor… Heb ze niet irl gezien, maar als de 38MM geen overhang heeft, dan zou ik voor die No date gaan. Zo zonder lume zal het sowieso geen daily wear voor mij kunnen zijn. En dan als dress watch heb ik de datum ook niet nodig.
Suc6 met je keuze en ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik wilde destijds ook de Nomos door zijn basic en rustige uitstraling en had het geld bijna bij elkaar. Maar toen deed ik bij de juwelier deze om: Een Junkers onder de € 500,- en met zijn plexiglas een mooie klassieke Bauhaus automaat. Misschien ken je 'm en is mijn berichtje overbodig. In ieder geval succes…
Zou ook voor de versie met datum gaan. Het vult de ruimte mooi op en vorm en plaats van de datum is prachtig. De door NOMOS bedachte oplossing om de datumschijf buiten het daadwerkelijke uurwerk te laten lopen is geniaal, ook omdat het niets aan de dikte toevoegt
@Ogenblik: Mooi horloge, proficiat ermee. Maar toch een andere klasse. Nomos is nu IMHO een echte GlashĂĽtte fabrikant. En dat zie er je er in alle opzichten aan af. Afgeregeld in zes standen? Check. En ga zo maar door, tot in het kleinste detail.