Welke (NOS) onderdelen zijn dit?

Ik was eens door mijn bakken met onderdelen aan het waden en vond er wat originele NOS dingetjes tussen. Of in dit soort blisterverpakkingen of balanswieltjes in die grappige rood/witte Renata tonnetjes of de blauwe van Ronda. Enfin, wat is dit:


Het is van PUW en de nummers zijn de calibers waar het onderdeeltje in past neem ik aan. In de rechterversie (heb het twee keer dus kon mooi omdraaien) zie je het liggen. Een soort radertje.


Een dingetje, palletje, yoke of hoe het heet voor de ST familie zoals op de achterkant te lezen is. Maar wat is het?

Een tandwieltje voor het opwindwerk en een veertje voor een datumwiel of zo? Voer de nummers eens in op google, kijken wat er tevoorschijn komt :slight_smile:

Voor de FHF ST lijkt me dat een stoppal te zijn… Dit palletje zit onder het palrad van de veerton en wordt er met een veertje tegengedrukt zodat de opwindveer niet kan terugspringen.

Het principe zie je hier: http://www.tztoolshop.com/page126.html

Heb even een fotootje gepikt. Het uiteinde van het onderdeel zie je nog net zitten onder het palrad:

Mvg,

Morse.

you guys! Wat blijft het toch een fijn forum. Mooie puzzel. Ik denk dat jullie het goed geraden hebben. Laat ik maar niet foto’s posten van de stapels nog niet geïdentificeerde onderdelen hier. Je zou geen rust meer hebben :wink:

Hallo Jazzper,

Het onderdeel in het PUW doosje is een rad wat tussen het wisselrad en het koppelingsrad zit. Het andere onderdeel heet een tiretteveer die dient om te zorgen dat de onderdelen in de goede stand blijven staan als je het uurwerk opwind of gelijk zet.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Dag Martin,

Ik ben weliswaar geen professionele horlogemaker, maar het tweede onderdeel lijkt me toch geen tiretteveer… Maar om alle twijfel weg te nemen…:

Ik zag dat het onderdeel voor één van de uurwerken, vermeld op de fournitureblister, o.a. een INT -3-69 is… én het “ebauches” volgnumer 434…

Dus… even m’n onderdelenkast ingedoken en zo’n oud werkje opgevist… voor alle zekerheid…

Een paar eigen fotootjes van vandaag:

Het onderdeel los:

De foto van Jazzper:

En een foto van de tiretteveer van dit werkje:

Mvg,

Morse.

ben blij met jullie, jongens! Wat is zo’n forum toch fijn. Nu fingers crossed dat ik zo’n onderdeel ooit nodig zal hebben. Als jullie nog meer raadsels willen; ik heb nog bakken vol ongeïdentificeerde onderdelen.

in originele verpakking is geen enkel onderdeel ongedidentificeerd hoor (anders zouden alle horlogemakers zich helemaal suf zoeken); zoals Chris al aangaf staat op de verpakking naast de kaliberaanduiding het “ebauche”-onderdeelnummer aangegeven (434 voor jouw palveer)
Elk onderdeeltje heeft een standaard nummer, voor de meeste basisonderdeeltjes kun je dat nummer hier vinden:

Groet,
Paul

Inderdaad een palveer, verkeerd gekeken (had een andere bril op).

Groeten Martin.