Welke olie voor een zakhorloge

Ik heb een uurwerk (ik mis de kast) van een elgin zakhorloge, dit exemplaar om precies te zijn:

De hairspring beweegt inderdaad vrij maar het horloge loopt niet. Ik denk dus dat het een kwestie van schoonmaken en oliën is. Ik heb al de nodige spullen gekocht om dit te doen op de olie na. Op het internet lijken zelden specifieke olie soorten genoemd te worden, of het moet een artikel dat zegt dat direct 10 soorten nodig zijn. Ik hoop met 2 of 3 eigenlijk wel toe te kunnen, klopt dit en welke zouden dit dan zijn?

ps: ik heb ook geen sonic cleaner, is er een bepaalde schoonmaakvloeistof waarmee je dit met de hand kunt doen?

Op deze website is Kocholie nr 2 voordelig te koop.
http://www.klokonderdelen.nl/hermle-uurwerken-RW77-kloksleutels-klokolie-boeken.php#reiniging
Ik gebruik zelf Olie van DR Tillwich nr 1-3 voor de onderdelen met een lagersteentje en het anker en 3-5 voor onderdelen die staal op staal bewegen, deze olie is hier verkrijgbaar.
http://www.dehobbysite.nl/werkplaats/olie-oliegevers-en-oliepotjes.html?p=4
Er is ook nog hele goedkope olie te koop op de Engelse Ebay van het merk Anchor uit India.

Sonic cleaner is niet zaligmakend… schaaltje wasbenzine… doet wonderen… even laten weken… eventueel voorzichtig borstelen met een zachte penseel, en droogblazen met een peertje…

Wat denk je dat ik echt nodig heb?
Ik begrijp dat het vaak beter is om voor elk specifiek soort frictie een andere soort olie te gebruiken, maar als je een beperkt budget hebt en niet al te edele horloges, wat is dan vereist om de waarde en werking van het horloge niet significant te verminderen?

In dat geval zou ik voor Dr Tillwich nr 1-3 kiezen, ik gebruik het ook voor zakhorloges en deze Seiko loopt al zo’n 5,5 jaar nonstop op deze olie.

Chris Kellner uploaded this image to

En de onderdelen reinigen zoals Arie het aanraadde

Met jullie advies heb ik het uurwerk schoongemaakt en geolied met als resultaat dat hij nu al enkele uren goed loopt. Veel dank dus voor het advies.

Nu nog 1 vraag, als ik een kast erbij wil vinden, waar moet ik dan allemaal op letten? Moet het een elgin kast zijn? en moet het er 1een van hetzelfde model zijn?

Heel mooi dat het gelukt is en het uurwerkje nu loopt, niet slecht voor je eerste uurwerkje.
Een mooie kast erbij zoeken is even oppassen.
Je hebt een size 12 uurwerk dus je hebt hiervoor een size 12 kast nodig, waarbij je moet opletten voor welk opwindsysteem de kast bruikbaar is.

Chris Kellner uploaded this image to

Hiebij een foto van twee Elgin size 12 uurwerken
Bij de dikke links is het onderste gedeelte van de opwindas ingebouwd in het uurwerk, bij demontage van het uurwerk blijft de kroon met vierkante stift in de kast vastzitten.
Deze kasten zijn zover ik weet voorzien van een schroefdeksel aan de achterkant en een schroefbezel aan de voorkant.
De dunne rechts is voorzien van een normale opwindas die te demonteren is door het kleine schroefje naast het kleine opwindtandwiel los te draaien, dit schroefje ontbreekt bij het dikke uurwerk.
De kast van het dunne uurwerk is ook dunner en voorzien van een scharnierend klapdeksel aan de achterkant.
Dus even kijken met welk systeem je uurwerk is uitgerust,maar het kan zijn dat er mogelijk nog meerdere uitvoeringen van dit Elgin uurwerk zijn.