Welke omega is dit?

Dag forumleden,

Kan iemand mij helpen met het model + jaar waaruit dit horloge afkomstig is?

5 likes

Ik vermoed de jaren '50. Met het serienummer op het uurwerk zou je het nog wat preciezer kunnen achterhalen.

Als je even op Omega fancy lugs Googlet, dan kom je een aantal kasten met vergelijkbare vormen tegen, maar precies deze kon ik zo gauw even niet vinden.

2 likes

Ik kan je niet verder helpen, maar ondanks dat de wijzerplaat aardig aangetast lijkt te zijn (door water?) vind ik het wel een mooi horloge.

1 like

Wat veel over de leeftijd zou zeggen zonder dat je het horloge hoeft open te (laten) maken is het horloge in je hand voorzichtig zwenken. Als je niets in het horloge voelt bewegen, maar je hoort wel iets (een soort krakend geluid), dan is het een moderne automaat, waardoor het horloge vermoedelijk uit de tweede helft van de jaren vijftig tot de eerste helft van de jaren zestig afkomstig zou zijn. Voel je echter dat er in het horloge iets zwaars beweegt (met een soort slaand geluid), dan is het een hamerautomaat, de voorloper van het moderne automatische uurwerk. In dat geval zou het horloge afkomstig zijn uit de tweede helft van de jaren veertig tot de eerste helft van de jaren vijftig.

3 likes

Er staat Automatic op de wijzerplaat, Dennis. :grin:

Sterk vermoeden dan, dat het (inderdaad) een caliber 300 - serie hamerautomaat is. Die zegt in beide draairichtingen heel zachtjes “poing” - de rotor kan niet ronddraaien, maar komt aan weerskanten tegen twee verenstalen aanslagpunten aan.

Even een pic van de Ranfft-site:

Omega_28_10RA_SC_PC

De veren zitten ongeveer op 9 en 10 uur, de rotor/hamer is het ding met Omega er op.

Zeker een mooi model!

Ik ken wel Omega’s met caliber 491 met die wijzers en wijzerplaat (en positie van de sub-seconden). Dan is hij waarschijnlijk van eind jaren '50.

edit:
Volgens mij is het dit model, maar dan in geelgoud (let niet op de ambitieuze vraagprijs):

Dat kan zowel een hamerautomaat als een moderne automaat zijn, Peter. :nerd_face: Ik ben niet helemaal achterlijk natuurlijk. :joy:

Ik zat even op de verkeerde golflengte. Mea culpa. :wink:

2 likes

Is een vroege bumperautomaat uit eind 1940/begin 1950. Berekende gok: cal. 332. Kastje is waarschijnlijk gold-filled.

Wijzerplaat ziet er erg goed bewaard uit, prachtig horloge dit.

1 like

Volgens mij is het overigens ref. 2482.
Kastje kan best wel 38mm zijn zo op het zicht.

Denk ook dat het een bumper automaat eind '40 begin '50 is.
Als je het achterdekseltje er even af (laat) wip(t)(pen) dan staat het ref nr. in het achterdeksel,
het serienr. en het calnr. op het uurwerkje.

Dit is een van de bumpertjes uit mijn koffertje…

2 likes

Hahaha…

Vwb de Omega. Ik vermoed de jaren '50. Met het serienummer op het uurwerk zou je het nog wat preciezer kunnen achterhalen.

Het mooie aan dit forum is dat je hier antwoorden vind op je vragen. Elke dag geniet ik er weer van, zo ook de komende jaren

3 likes

Heeft ook wel wat weg van een 2446

Bijna zeker dat het een 2861 is.

Prachtige uitleg. Al weer wat geleerd

1 like

Volgens mij mis je iets en wel de lunette.

1 like

Idd en daar is niet makkelijk meer aan te komen of je moet een donor kunnen scoren…
Ts lijkt ook van de aardbodem verdwenen… :wink: