Ik heb een oud Omega horloge. Deze is van mijn opa geweest. Van een afstandje ziet hij er best mooi uit, maar van dichtbij zie je behoorlijk wat schade aan de kast en de band. Omdat er hier genoeg kenners zijn, hoop ik antwoorden te vinden op de volgende vragen:
Welk type Omega is dit? Ik heb geprobeerd te googelen en vind wel horloges die erop lijken, maar toch niet helemaal. De kast van mijn horloge is 33mm breed en het gaat om een handwinder. Er staat een nummer achterop het deksel.
Hoe oud is het horloge ongeveer?
Is het de moeite waard om dit horloge een servicebeurt te laten geven? Het horloge loopt overigens nog prima. Ik draag het horloge verder nauwelijks. Alleen met de kerstdagen bijvoorbeeld. Daarnaast is het wat te klein voor mijn pols. Misschien is het eigenlijk een dameshorloge?
Er zitten vlekken op de wijzerplaat. Wat is daarvan de oorzaak? En kan dat schoongemaakt worden, of kun je er beter van afblijven?
zo te zien herenhorloge uit de jaren 50. kast openmaken voor het uurwerk. zeker de moeite waard. mooie lederen band erop en oppoetsen. wijzerplaat in originele toestand laten. mooi klokje en niet wegdoen. h.g. ed
Een 50’s omega met een nummer aan de buitenzijde op het achterdeksel is twijfelachtig, nummers horen aan de binnenkant te staan. Ik zou hem eens openmaken. Niet uitgesloten dat het een samenraapsel is.
Die vlekken komen door vocht. Niet proberen schoon te maken, dan verniel je de wijzerplaat.
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga kijken of ik hem voorzichtig open kan maken. Misschien kom ik dan meer te weten. Als het lukt, zet ik hier wel weer een paar foto’s.
33 mm was gewoon nog een herenmaat hoor. Dames was destijds rond de 27 mm. “Boy size” was pakweg 30 mm.
Wijzerplaat - niets aan doen. Je verpest het alleen maar. Patina is nog best acceptabel; de band maar snel weggooien bij het chemisch afval. Mooi leren bandje er op.