Welke Omega is dit?

Ik heb pas sinds kort de interesse in horloges. Dit kwam doordat we de werkkamer van mijn schoonvader gingen opruimen. Hij heeft het vak 50 jaar uitgeoefend. En nu pas met het opruimen ben ik helemaal geintereseerd geraakt. En ben nu veel aan het kijken en lezen.

Tijdens het opruimen kwamen we dit uurwerk van Omega tegen, ik het serienummer bekeken en het komt uit 1954, en het gaat om een cal. 410.
Daarna houdt het een beetje op. Ik kan niet vinden welke wijzerplaat het is. Ik ben erg nieuwsgierig welke type dit nou is. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Arjan

2 likes

Ik denk dat het komt uit een gouden horloge dat omgesmolten is.

4 likes

Hier nog een extra foto:

Ik denk dat je hier voldoende info over dit horloge vind.

Dat is een Dennison case. meteen lastig want het is dat horloge is engelse import geweest.

Dat weet je van deze niet.

Hij lijkt er wel heel erg op, maar de plaat is anders, op degene die ik heb staat alleen de 12 als getal.

Vroeger werden cases, dials, wijzers etc bij verschillende fabrikanten gemaakt en omega assembleerde ze dan tot 1 horloge. Nog steeds werkt een groot deel van de horlogewereld zo.

Wat vroeger nog veel gebeurde was -om import te omzeilen- de cases lokaal werden gemaakt en de uurwerken vanuit zwitserland verscheept. Dan werden ze in het land zelf in elkaar gezet en dat scheelde in de belasting. Maar zo’n Dennison-case Omega is voor veel verzamelaars ‘geen echte’ omega, omdat de case dus door een ander bedrijf gemaakt werd en dus kan verschillen met wat er in de Omega boekjes van toen stond.

In jouw geval GroteA weet je niet wat voor case er omheen gezeten heeft.

4 likes

duidelijk antwoord. Dank je wel @Ruud Ik ga het artikel lezen.

En ja wat ik nu het met uurwerk ga doen weet ik nog even niet. Ik zou het mooi vinden als ik hem kan gebruiken, maar de plaat heeft wel aardig wat tlc nodig.

Ik ga nog eens nadenken hoe of wat ik hier mee kan doen.

In dit geval zou ik niks doen aan de wijzerplaat. Wellicht voorzichtig reinigen door rodico licht er over te rollen. Gebruik de zoekfunctie hiervoor om je er in te verdiepen voordat je aan de gang gaat. Een Vervangende kast zoeken zal lastig zijn als je het origineel wilt houden.
En welkom trouwens :partying_face:

dank je wel @Plees .

Ik ga er nog helemaal niets mee doen hoor.

Ja vervangende kast zal lastig worden.

1 like