Hallo, ben in het bezit gekomen van dit Omega polshorloge.
Zeer waarschijnlijk model uit 1969/1970 in goud (volledig?)
Er is schade aan, kroon voor opwinden ontbreekt. Geen foto’s beschikbaar van binnenkant.
Iemand een idee welk model dit is?
Loont het de moeite om te laten herstellen?
Niet alleen de kroon, maar ook de opwindas ontbreekt. Wordt al best zoeken tegenwoordig; maar beiden kunnen nog wel origineel te vinden zijn. Doosje is top; lijkt periode-correct, en wat mensen ook zeggen - IMO altijd meerwaarde. Er staat geen Automatic op de plaat en dan is het er waarschijnlijk ook geen. Vermoed een cal. 601 handopwinder.
Zijn goed te doen, maar het afstellen van het centrale secondenrondsel-sleepveertje heeft ervaring/expertise nodig. Indien het glaasje alleen maar gekrast en niet gebarsten is, kan het gepolijst worden en behouden blijven. Het is origineel, ik zie het logo in het midden. Deze “signed” plexiglaasjes zijn nieuw zeer kostbaar en moeilijk te krijgen buiten het officiële circuit.
Kan goed zijn dat er onderdelen nodig zijn - die opwindas/kroon verdwijnt niet zomaar. Vraag me ook af of dit model een kroontube had of niet - deze lijkt hier verdwenen. Tiretteveer kan ook stuk zijn - is ook nog wel te vinden vaak. Opwindveer is hier nog gewoon verkrijgbaar, beslist ook laten vervangen.
Mooi horloge zeg!! Gezien de huidige goudprijs lijkt het me de moeite om te herstellen, alleen moet je wel een klik hebben met de persoon achterop, of dit niet boeiend vinden.
Zo’n handgravure in de bodem doe je normaal gesproken niet bij een double horloge! Zal dan naderhand opnieuw verguld moeten worden en dan is de gravure minder scherp.
Omega gebruikte destijds vaak “rolled gold” kasten. Staal als basis met daarop een gewalste laag goud. Is dikker dan 20 micron double. Kenmerk bij deze kast is een stalen achterdeksel en de hoornen zijn staal aan de onderkant.
Ik tip op minimaal 14 krt goud en 18 krt was destijds ook mogelijk.