Welke pincetten

Welke pincetten zijn het beste?
Met andere woorden, welke soort pincetten, welk merk en waar te koop.
Ik werk nu met een stalen Spitsbek en gebogen spitsbek. Maar met werken aan jewels en andere heel kleine deeltjes, blijken ze toch niet ideaal.

Eens in de zoveel tijd schuur ik de binnenzijde van de pincetten schuin af zodat ze weer goed grip hebben op de onderdelen.

Inderdaad is het verstandig om je pincet regelmatig even scherp te zetten. Zo vliegen onderdelen minder snel weg…

1 like

Dumont.

3 likes

Met deze twee onderstaande kun je bijna alles als beginner.
Erg belangrijk dat ze goed sluiten, en af en toe gedemagnetiseerd worden.
De fijne voor 95% van het uurwerk en een dikkere voor wat grof werk.

1 like

Als starter zou ik een bronzen pincet adviseren. Maakt “geen” lelijke krassen bij uitschieters en de producten beschadigen minder snel

image

Niet geschikt om een spiraal mee te richten

7 likes

Dumont 3 is top, gebruik ik eigenlijk het meeste
Bronzen pincet is inderdaad het beste om geen beschadigingen te maken maar de punten zijn wel wat zwakker en zul je vaker moeten bijwerken als je die als enige pincet gebruikt

1 like

Ook hier - Dumont moet je sowieso hebben; zowel de Electronic-versie (a-magnetisch) als messing, maar mijn meest gebruikte pincet is een titanium exemplaar van (nou ja, via) Cousins. Werkt heel licht en subtiel, krast veel minder snel (messing nog minder snel, OK) en is makkelijk bij te punten - als je die skills hebt.

https://www.cousinsuk.com/search?searchTerm=titanium%20tweezer

Prijzen lijken leuk, maar denk aan alle Brexit-toeslagen, porto, en een levertijd van enkele weken. Jawel, ik kreeg laatst een Cousins-pakketje binnen waarvan ik geen idee had voor wie ik dat ook weer had besteld. Er zaten dan ook 6 weken tussen bestelling en levering vanuit de UK. :roll_eyes:

Ik heb een titanium pincet, wat grover, daar ben ik echt gek op.

Amagnetisch, hele fijne grip. Gekocht op de Rikketik.
De tast was geweldig. Ik zou er morgen zo een paar bijkopen als ik ze weer zag.

Daarnaast Dumont 3 en nog 2 Zwitserse pincetten.

Ik heb nu deze, waarmee ik werk.
De gebogen pincet is een Dumont, de andere 2 zijn van EREM.
Heb nog ergens een paar liggen, volgens mij zit daar ook nog Dumont tussen. Moet ze eens gaan opduiken en bijwerken.

Hebben jullie advies hoe de pincetten bij te punten zijn?

1 like

Yep, heel duidelijk. Bedankt!

Heb nog wel een mooi setje Dumont pincetten mocht je er belang bij hebben.

Bedankt, maar ik probeer eerst eens mijn pincetten wat te slijpen. :+1:

1 like