Geëerde horlogemakers 
Heb deze avond wat horlogereedschap kunnen kopen van een overleden horlogemaker, waaronder een ponsendoos.
De Boley (links) had ik al en dat was al een upgrade van een kleiner model.
In de rechtse zitten nog meer ponsjes - er staat geen merk op.
Graag jullie advies welke ponsendoos ik best kan bijhouden (voor polshorloges)
Welk merk de rechtse is (geen merk op de doos, op de ponsjes enkel een nummer en op de houder ‘Made in Switzerland’)
En waarvoor dat kleine zwarte geval op de laatste foto juist dient (heb ik er bij gekregen)
Hartelijk dank, Filip

1 like
Volgens mij is de Boley ponsendoos (triebniet) de meest complete, omdat daar dat blok bij zit om hem te verhogen en dan een pons aan de onderzijde te plaatsen. Dat lukt dus niet bij de rechter en is daarom minder veelzijdig.
Ik zie dat er een boekje bij zit. Staat daar in vermeldt welke ponsen er bij moeten zitten? Als de ponsen van de rechter passen in de Boley, zou je hem compleet kunnen maken en de rechter, met de restant ponsen kunnen verkopen.
Het zwarte apparaatje is een zogenaamde balance poising tool, dat wordt gebruikt om te controleren of de balans loodrecht op de balans as staat.
Hier zie je een soortgelijk stukje gereedschap. Deze (heb ik zelf) is makkelijker dan die in het filmpje, omdat je meer je handen vrij hebt.
2 likes
merci, zal het eens opzoeken