Welke quartz horloges zijn er gemaakt in 1966? Geen, dus kijken naar een stemvork variant!

Ik dacht dat een quartz horloge uit mijn geboortejaar 1966 misschien wel leuk zou zijn naast mijn Seiko 8306.

Dus ik vol verwachting op zoek, maar klopt het dat ik dan alleen de keuze heb uit verschillende Bulova Accutron’s bij een aanschaf tot ca. € 500?

Mvg,
Peter

1 like
  1. Een accutron is geen quartz horloge.
  2. In 1966 bestonden er nog geen quartz horloges.

Je keuze is dus nog iets beperkter, vrees ik.

5 likes

Kerst 1969:

1 like

Een Accutron horloge is een stemvorkhorloge.
Van het stemvorkhorloge zijn wel meer verschillende merken, naast Bulova. Daar heb je o.a. de volgende merken in. Tissot, Longines, Omega, Eterna, Zenith, Longines, Certina, IWC allen met een ETA-ESA 9162. Maar deze zijn allemaal van na 1968 of zo. Citizen zelf na 1971

Wikipedia zegt:
The world’s first prototype analog quartz wristwatches were revealed in 1967: the Beta 1 revealed by the Centre Electronique Horloger (CEH) in Neuchâtel Switzerland,[15][16] and the prototype of the Astron revealed by Seiko in Japan (Seiko had been working on quartz clocks since 1958).[15]

In December 1969, Seiko produced the world’s first commercial quartz wristwatch, the Seiko-Quartz Astron 35SQ[17] which is now honored with IEEE Milestone.[18] The Astron had a quartz oscillator with a frequency of 8192 Hz and was accurate to 0.2 seconds per day, 5 seconds per month, or 1 minute per year. The Astron was released less than a year prior to the introduction of the Swiss Beta 21, which was developed by 16 Swiss Watch manufacturers and used by Rolex, Patek and Omega in their electroquartz models. The inherent accuracy and low cost of production has resulted in the proliferation of quartz clocks and watches since that time. By the 1980s, quartz technology had taken over applications such as kitchen timers, alarm clocks, bank vault time locks, and time fuzes on munitions, from earlier mechanical balance wheel movements, an upheaval known in watchmaking as the quartz crisis.

Pech dus, je bent net iets te oud.

Edit: dit is uit '66, niks voor jou? :wink:

3 likes

Bedankt voor de reacties, het wordt dus een batterijgevoed (?) horloge. Niks mis met een Bulova dus de zoektocht gaat richting een Accutron.

1 like

Erg mooi, maar “iets” boven budget.

Dan zou ik regelmatig op de site van Gerrit Hendriksen, de Accutron man kijken

http://www.accutron.nl

3 likes

Als je een Bulova Accutron neemt, moet je er op letten dat de code M6 er op staat, dan is ie uit 1966

http://www.mybulova.com/bulova-date-codes

1 like

Topadres inderdaad! Hier ook zeer goede ervaringen met Gerrit! :blush::+1:

1 like

Merci, die had ik nog niet gevonden, was puur de verkoopsites aan het bekijken.

Dit heb ik inderdaad gevonden, wel lekker makkelijk!

Mijn voorkeur gaat nu naar een Astronaut uit, heb er een paar op de baai gezien.

Ik ben van mijn geboortejaar afgestapt en aangezien ik altijd al een Omega wilde hebben, ga ik nu op zoek naar een 198.012 of een 198.011. Voor wie ze niet kent, wat voorbeelden van het net:

198.012:

198.011:

3 likes

Vrij dik, niet?

Ik heb ze nog niet in real life gezien maar op het net vind ik 41mm diameter en 10mm dik, maar of dat klopt…

Ik vind ze wel echt heel erg mooi.