Ergens tussen 2002 en 2004 kreeg ik een Rodania horloge met volgende typenummer: Rodania CT21302
Op de wijzerplaat staan “Chronograph”, “W.R. 100M” en “Titanium”.
De horloge heeft 3 kleine klokjes : een 24 urenklok, chronometer/maanden klok, en onderaan een klok waar je verschillende modes kan kiezen. De buitenste ring is verdraaibaar, en op de wijzers en uurmarkeringen is een oplichtende coating voorzien. Het bandje is niet origineel.
Weet er iemand welk type dit is, en misschien zelfs waar ik een gebruikershandleiding kan vinden?
Op internet kan ik niets vinden dat er op lijkt, en op mijn mail naar rodania heb ik ook geen antwoord gekregen…
Rodania is gewoon een horlogemerk dat Miyota werkjes gebruikt, net zoals de meeste andere merken ETA of Miyota of Seiko of Hattori werkjes gebruiken.
Vroeger was Rodania een merk dat in zwitserland geproduceerd en geassembleerd werd, maar die tijden zijn voorbij.
Heel wat “bekende” merken gingen na de quartz crisis failliet, maar de merknaam en het design bleef wel gepatenteerd en werd dikwijls overgekocht door financiële investeerders uit azië zodat ze opnieuw op de markt verschijnen zonder enige band met de kwaliteit van het origineel… (denk maar aan “Gigandet” bvb…)
Zelfs merken uit de Swatch groep laten onderdelen of kasten gewoon in china maken…
Een merk dat compleet eigen werkjes bouwt noemt men trouwens “Manufacture” (ongeacht het land van oorsprong overigens) , maar zo zijn er maar weinig…
Ik heb het wel degelijk over Rodania. (Rodina is iets heel anders).
Oorspronkelijk “zwitsers-Belgisch”, maar vandaag voor een groot gedeelte “van onbestemde oorsprong” … waarmee ik niks negatiefs wil suggereren… integendeel… Met het Miyota werkje van TS is helemaal niks mis en sommige Miyota chrono werkjes krijgen stilaan “Cult Status”…
Jij zegt dat “vroeger was Rodania een merk dat in zwitserland geproduceerd en geassembleerd werd, maar die tijden zijn voorbij”, Rodania zegt dat ze Swiss Made zijn.
Wellicht kan je uitleggen waar Rodania de zaak flest.
P.S. Er kan best een onbestemde tijd zijn geweest waar Rodania’s niet Zwitsers waren, maar het gaat specifiek over nú.
Er zijn bedrijven die niet Zwitsers zijn, maar toch een deel (soms alle) horloges in Zwitserland laten maken. Voorbeelden: Steinhart, Chronoswiss (alles Zwitsers); Invicta (sommige “luxere” modellen); maar zo wordt wel ingewikkeld
P.S. Mij zegt Swiss Made overigens niets. Maar ik vind enkel dat je het niet op een horloge mag zetten als het niet zo is. Maar, Poinçon de Genève of Qualité Fleurier, dat vind ik wel de moeite waard