Welke schroefdraad word er zoal gebruikt bij horloges?

hallo allemaal
ik ben geen new bee maar ook geen oldie ik volg het forum al een paar maanden.
ben zelf instrumentmaker en zeer geintereseerd in de "productie-technieken " van horloges.
ook loop ik met plannen rond om zelf het een en ander te maken … gewoon omdat het me een uitdaging lijkt om b.v een eigen wijzerplaat te maken of een eigen kast !! ik kan n.l. beschikken of diverse moderne computergestuurde machines voor het bewerken van metalen en kunststoffen. maar ik moet daarvoor wel weten welke schroedraden er zoal gebruikt worden. wie weet waar ik dat kan terugvinden
vriendelijke groet
sjoske

Dag Sjoske,

Ik heb geen flauw idee waar je zoiets kan terugvinden, ik knutsel nog wel eens wat aan horloges en schroefdraden maar ben nog nooit/nergens iets tegengekomen mbt type draad, diameters of spoed. Alleen de draad van een opwindas word nog wel eens aangegeven.
Als je er interesse in hebt, wil ik wel eens proberen of ik het een en ander kan opmeten. Kasten e.d redelijk voorhanden alhier.

Uh, ik durf het bijna niet te vragen…maar aangezien je kan beschikken of diverse, moderne computergestuurde machines…ik heb een horlogegerelateerd klusje voor je…
Zelf loop ik al een tijdje met dezelfde ideeën als jij alleen is het er nog nooit van gekomen.

Hallo Sjoske,

in de horlogeindustrie werd van oudsher alles door elkaar gebruikt :smiley:

Tegenwoordig bestaat de NIHS norm (Normes de l 'Industrie Horlogère Suisse) het grappige is dat die wat betreft spoed, diameters en profielhoek (60 graden) gewoon identiek is aan de Din/Iso norm, enkel de toleranties zijn veel kleiner.

Ik heb geen idee waarom je zulke info nodig hebt als je zelf een kast of wijzerplaat gaat maken, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet,
Paul