Als beginnend horlogefan heb ik nu mijn 2e Seiko, een prachtige Presage SRP855J1.
Nu was het aanpassen van mijn andere horloges al een hels avontuur, dus ben ik op zoek naar wat tools om het zelf te doen, zonder grote tikken uit te delen of iets anders oppervlakkig te beschadigen. Wat gebruiken jullie daarvoor?
Voor bandenwissels gebruik ik het puntje van een stanleymesje, voor het verzetten van microadjustments een veiligheidsspeld en voor het aanpassen van banden kleine schroevendraaiertjes. Mocht ik er met een band zelf niet uit komen dan doet de juwelier in het dorp waar ik vandaan kom het gratis.
Geen echte gereedschappen dus. Beetje improvisatie maar het werkt.
Ik kreeg laatst met een cheapass tool met geen mogelijkheid metalen bandje erop… uiteindelijk met mijn bare hands en nagels om de pushpins erin te duwen gelukt.
Ik heb bij bol.com destijds een goedkoop setje van 16 euro gekocht. Was prima om mee te beginnen. Daar zat allerlei materiaal in. Moet wel zeggen dat het geen super goede kwaliteit is, maar dat kan je voor dat geld ook niet verwachten.
Deze heb ik ook. Toen i binnen kwam bleek alleen de pinnen net te groot. Moest 0,6 mm hebben. Verder voor een andere horloge erg handig. Alleen die pusher is een drama voor mij. Is het u daar wel al mee gelukt een pin te verwijderen?
Mijn ervaring is dat het met sommige banden een nachtmerrie blijft. Zeker bij bandjes die net een kleiner maatje pin hebben dan de meer gangbare. En als er keramiek in de schakels zit. Een simpel setje met een horlogemakers hamertje een setje pin uitdrijvers en een blokje waarmee je het in bedwang kan houden is denk ik het beste idee. Of je moet zo een uitdrijver vinden die je schroef met de band in een houder die wel werkt. Die ben ik nog niet tegengekomen