Welke TOP horlogecomplicatie zou jij nemen als prijs geen rol speelt?

Voor mij zijn dit dé 2 toppers qua Astronomie

8 likes

Zeker prachtig om dat hier in beeld te zien, en gecompliceerd genoeg. Heel lang geleden was het kinderarbeid om die kleine schakeltjes in elkaar te zetten, geen idee hoe ze het nu voor elkaar krijgen.

Het was moeilijk maar inmiddels ook “geliberaliseerd” zoals bij deze Sea-gull

In-Depth: The Impressive Ferdinand Berthoud Naissance d’une Montre 3 (Incl. Video)

1 like

Nog iets anders : namelijk alleen de tijd. Geen datum of andere oninteressante rommel.

2 likes

Kijk! Exact zoiets. Centrale seconde ook prima, maar geen verder gedonder, aub. Ik wil graag aan mensen die laatdunkend over quartz doen uitleggen dat dit toch echt een mechanische complicatie is die een stuk minder vulgair is dan een tourbillon.

1 like

Bevredigend verheven.

De omega moonphase is naar mijn persoonlijke smaak, redelijk tot zo goed als perfect…

new to me :slight_smile:
Sinds wanneer is een tourbillon vulgair ?

Dat was 12 oktober 1999, net na de lunch, om 13:52 uur

2 likes

Dat moet me dan ontgaan zijn ook al was ik toen reeds bezig met die uit de hand gelopen horloge passie :grinning:

Niet veel mensen waren ervan op de hoogte, het was nogal hush hush

2 likes

Ik heb bijna alle complicaties al maar de minute repeater zou nog een mooie aanvulling zijn. Helaas begint zoiets pas vanaf 25… en dan heb je een IWC met een zakhorloge uurwerk.

De aanschaf is nog maar hoofdstuk één. Met het toenemen van de complicatie nemen ook de onderhoudskosten toe. Een service voor een minute repeater gaat sowieso in de duizenden lopen

Dit is zo’n hollands vingertje… De meeste mensen die zoiets kopen zullen echt niet voor de aanschaf de laatste centen uit de spaarpot van hun kind hoeven te kloppen dunkt me. En als je de pecunia hebt om zo’n uurwerk überhaupt aan te schaffen, lig je denk ik ook niet wakker van een paar mille aan onderhoudskosten. Een tweejaarlijks beurtje van je Bentley / Porsche / Maybach / Maserati etc. loopt ook in de duizenden. En het zal ook niet het enige horloge zijn, dus over hoeveel jaar / na hoeveel draagtijd loopt men dan überhaupt tegen die kosten aan?

Fijn dankjewel. Het heeft niks met krenterigheid te maken. Het is iets wat je in de gaten moet houden bij aanschaf van een high end complicatie.

Als analogie heb je mensen die sparen voor een Ferrari en die na jaren sappelen met hun spaargeld kopen en hem dan stuk rijden en de service- c.q. reparatiekosten niet kunnen betalen.

En voordat je mensen uitmaakt voor Hollandse krent, ik heb de afgelopen 5 jaar voor 5 cijfers uitgegeven aan service bij o.a. Omega, GO en BP

Ulysse Freak S.

Ik heb 'm ff aangepast. 't Is niet zozeer krenterigheid idd, excuus. Vandaar ook “als prijs geen rol speelt”.

Je zou bijna medelijden krijgen, vooral dat sappelen in combinatie met de Ferrari is onbetaalbaar.

Indien mensen echt zó dom/naïef zijn om een megaduur relozje / oto te kopen en zich dan niet realiseren dat er ook om de zoveel tijd onderhoudskosten om de hoek komen kijken en, bij schade, reparatiekosten die navenant zullen zijn, dan verdienen ze m.i. niet beter, sorry hoor, en niks persoonlijks tegen jou uiteraard.

Wie heeft het over medelijden? Ik ken dit soort verhalen.

Alles wat ik gezegd heb is dat er consequenties verbonden zijn in de vorm van zeer veel hogere servicekosten.

Niks persoonlijks hoor maar ik zou werken aan je neerbuigende toon, misschien komt dat voor sommige mensen niet genoeg over

Dan kunnen we elkaar de hand geven lijkt me…

Mea culpa, ik zal er ook aan werken