Iets dat ik al een tijd geleden had moeten doen, een ultrasoon kopen. Ik vraag me vooral af of zo’n goedkope ultrasoon van 2 of 3 tientjes van de aldi/lidl wel krachtig genoeg is om een vieze band echt door en door schoon te maken. Bij vintage banden zit het vuil namelijk ook dik opgehoopt in de schakels zelf. Dat krijg je er met even laten weken in afwismiddel en tandborstel er ook zelf niet uit.
Dus ik vroeg me af of het het waard zou zijn om wat meer uit te geven voor een krachtigere ultrasoon. En zo ja, wat is een aanrader te kopen (liefst ook niet al te duur).
Ik heb zelf een redelijke goedkope gehad en die voldeed prima voor banden ed.
Nu een Elma, die ook verwarmt. Gebruik hem dan ook niet enkel alleen maar voor bandjes ed. Kortom ik zou gewoon een relatief goedkope kopen. Die voldoen vaak prima, althans dat is mijn ervaring. Kun je ook vullen met warm
water.
Ik gebruik er momenteel een van HBM. Eigenlijk voor een ander doel gekocht maar werkt perfect voor stalen horlogebanden. Ze hebben verschillende maten en zijn allemaal RVS.
Partij als HBM schuift alleen maar Chinees materiaal door. In de meeste gevallen koop je via Aliexpress identieke producten, maar dan een stuk goedkoper.
Reinigingsmiddel wat je gebruikt is ook belangrijk. Mocht een goedkope ultrasoon het niet meteen los krijgen, dan laat je die vuile band eerst even weken
Ben ik me inderdaad van bewust. Maar dan heb je het wel sneller in huis. Ze plakken er alleen een eigen sticker op van hun merk. China is inderdaad goedkoper
Niet altijd het geval. Onlangs ook een ultrasoon reiniger gekocht via Aliexpress en deze werd vanuit Duitsland verzonden, 2 dagen later in huis. Prijs bleef ook gelijk, soms wordt het ineens een stuk duurder als je een EU based distributeur selecteert.
Dat vraag ik me ook af. Het is best een simpele techniek, maar misschien hebben de duurdere meer standen etc. Zelf kreeg ik er ooit één bij een nieuwe bril (zal niet een dure zijn), maar het werkt als een tierelier. Lauw water met wat afwasmiddel, even laten weken en een paar minuten in dat ding.