Welke uurwerken gaan het langste mee?

Ik zat te kijken naar een leuk filmpje van watchfinder & co. waarin een Richard Mille werd besproken. Toen hij begon over de titanium radertjes vroeg ik me af: welk uurwerk gaat nou (gemiddeld) het langste mee (ongeserviced) ? En vooral: waarom?

Quartz zal waarschijnlijk het langste meegaan (mits je de batterijen vervangt), maar dat zullen we even buiten beschouwing laten.

3 likes

Ik denk dat de 5jes wel in aanmerking komen.
Heb 5jes gezien van meer dan 25 jaar oud zonder service.
En die dingen liepen gewoon nog steeds en op tijd.

7 likes

Goed gesteend
Laag tikgetal
Hoge kwaliteit onderdelen

Dus ik zou zeggen dat de vintage Rolex uurwerken op die punten misschien wel het hoogste scoren. Gingen/gaan ook lang mee zonder service. Veel van de vintage kwaliteits uurwerken uit de 50s/60s/begin 70s zoals Omega, Certina, Tissot, Seiko gaan allemaal erg lang mee en lopen soms nog gewoon prima zonder service.

Das war einmal. Ik heb het idee dat de kwaliteit van de instap seiko uurwerken nu lager is dan vroeger.

4 likes

Zou best kunnen.
Door de loop van jaren komt er steeds minder handwerk bij kijken.
Het wordt nu allemaal met robots in elkaar gezet heb ik mij laten vertellen.

1 like

Als we puur over mechanische uurwerken praten, dan is mijn ervaring dat de simpele handwinders erg lang precies blijven lopen zonder service.

Ik heb hier een Vostok handwinder liggen die zonder service bijna op de seconde loopt. Al ruim 40 jaar oud maar is wel weinig gedragen dat weegt ook mee natuurlijk.

5 likes

Quartz en andere elektrische horloges vallen denk ik stiekem tegen. Capacitators, die ook hier in zitten, gaan in de regel zo’n 10-30 jaar mee. Laat je een batterij zitten als hij leeg is, of is er een kwalitatief slechte batterij geplaatst, dan krijg je lekkage wat enorm veel schade kan doen.

1 like

Net als vele andere dingen gemaakt in die tijd. Toch wel typisch!

Een uuwerk dat in mijn optiek erg robuust is, is het 8200 van Citizen. Veel betrouwbaarder dan de 7s van Seiko, bij mij.

2 likes

Dat dus. Of het helemaal klopt weet ik niet maar ik heb het idee dat men vroeger een horloge kocht voor het leven en dat mensen zich helemaal niet om onderhoud/ service van zo’n ding bekommerden.

Als ik soms service intervallen hoor van 5 a 7 jaar denk ik “is dat nu werkelijk nodig?”. Ter vergelijk; ik heb enkele vintage horloges die prima lopen maar wel een schoonmaakbeurt en nieuwe olie kunnen gebruiken. Maar die dingen zijn wel 40 of 50 jaar oud! En afgezien daarvan zijn alle onderdelen gewoon nog intact.

1 like

Door opgedroogde olie slijten je onderdelen sneller. De olie gaat steeds meer als schuurmiddel werken i.p.v. smeermiddel.

In verhouding ben je dus minder geld kwijt als je een beurtje laat doen waarbij je geen onderdelen hoeft te vervangen. Deze tijdspanne is dus gericht op de levensduur van de olie.

Daarom zijn de nieuwe Rolexen al 10 jaar. Daar gebruiken ze nu nieuwe olie voor.

1 like

Dat is genoegzaam bekend

Dat rijmt toch niet helemaal met de 40 / 50 jaar oude horloges die ik heb waarbij de onderdelen nog prima zijn (maar wel een smeerbeurt kunnen gebruiken).

1 like

Maar zijn ze ook 40 a 50 jaar gebruikt :thinking:
Waarschijnlijk is het antwoord nee. Geloof me, als ze 40 jaar dagelijks zouden zijn gedragen zonder service dan heb je op zeker slijtage.

Anderzijds kan je ook denken dat 40 jaar zo’n 8 serviceintervallen zijn. Oftewel 8x een euro of 300.

Je kan dus prima 1x in de 40 jaar je hele uurwerk vernieuwen voor 2400 euro :thinking:

Toch doe ik hem lekker om de 5 jaar. Blijft netjes binnen marge lopen, relatief weinig slijtage en het voelt gewoon fijn. Waterdichtheid en eventuele rubbertjes doe ik elk jaar.

1 like

Lastig na te gaan maar er zijn genoeg voorbeelden van oude Seiko’s, Orients, Rolexen die altijd in gebruik zijn geweest en enkel een schoonmaak- en smeerbeurt nodig hadden na al die jaren.

Wat je zegt over nieuwe olieen dat klopt, die gaan (veel) langer mee en drogen minder snel uit. En veel moderne horloges zijn beter afgesloten dan enkele decenia terug dus vuil heeft ook veel minder een kans.

Ergo; in mijn optiek is een service interval van 5-7 jaar wel aan de erg veilige kant :wink:

Eens. Ik ben voornemens om mijn horloge de eerste keer naar Rolex te sturen.

Mag van mij nog wel even duren :rofl:

1 like