Hoi, mijn Seiko 4623-8010 uit 1978 doet het helaas niet meer. Een batterij vervanging heeft niet geholpen.
Ik wil nu een donor Seiko kopen en het uurwerk overzetten. Weet iemand misschien welke Seiko quartz uurwerken er in de kast passen, naast natuurlijk een 4623 uurwerk? En als iemand weet hoe ik de stift van de kroon kan verwijderen, dan hoor ik dat graag. Ik kan in het uurwerk geen ontkoppeling vinden.
Alvast bedankt voor meedenken!
Zoals @Plees al aangaf, is het vervangen van een quartz door een ander type uurwerk vaak niet zo eenvoudig. Zit de tube van de kast wel precies op de hoogte van de plaatsing van de opwindstift, hebben de wijzers de juiste maat, plaats van de wijzerplaat pootjes, etc
De 4623 is een vroege quartz, die best te servicen is. Het is niet de goedkoopste oplossing, maar waarschijnlijk wel de beste.
Er zitten op dit forum best horlogemakers die dit kunnen.
Bedankt voor de uitleg. Het lijkt me leuk om eerst zelf te proberen om het horloge weer aan de praat te krijgen. Dan is het me nu duidelijk dat ik dan het beste voor hetzelfde uurwerk kan kiezen. Als het me niet lukt dan kan hij alsnog geserviced worden.
De kroon moet je volledig uittrekken voor her tijdverzet. Dan komt een palletje tevoorschijn onder de opening van de spacerring (die naast de verkoperde schroef. Indrukken en kroon komt los.
Heb je een kwarts tester om te kijken of er leven in de mechaniek zit?
Bedankt, ik heb de kroon los. Ik heb geen kwarts tester. Het leek mij daarom het eenvoudigst om de wijzerplaat en het uurwerk van mijn horloge van elkaar te scheiden. Vervolgens het uurwerk om te wisselen met een werkend exemplaar en mijn wijzerplaat en wijzers hierop te monteren.
Via aliexpress eentje op de kop tikken voor weinig: QD-20 of vergelijkbaar. Wellicht kan op korte termijn @EnricoTutti je helpen. Hij zit volgens mij enigszins in de buurt.