🔒 Welke vintage draag je vandaag? Deel II

:ok_hand::star_struck:

2 likes

:ok_hand: :heart_eyes:

2 likes

Goedemorgen deze morgen! :sunny:

14 likes

Moet hem effe wegbrengen voor service en een nieuw glaasje.

14 likes

Zelfs mijn goedkope KELTON straalt vandaag :sun_with_face:

7 likes

seiko duikert 6105 vandaag,

11 likes

Beste mensen,
Mijn dank voor het vertrouwen. Ik weet een paar dingen over Pontiac, maar verre van alles.
De ouwetjes zijn ouder dan ik en die van na 1983 interesseren me niet.
En Pontiac International is een ingewikkeld thema.
Ze zijn gemaakt in Frankrijk en Duitsland (ik neem aan de meeste in Frankrijk) en werden direkt bij de fabrikanten in die landen besteld. Het enige wat het bureau en de fabriek in Biel (Suprécis Watch SA) er mee te maken hadden, waren de referentie nummers, die in Biel gecoördineerd werden.
Het systeem is hetzelfde als bij de Zwitserse Pontiac horloges, met de bijzonderheid, dat het derde cijfer een 6 is. (Bij de jouwe ga ik er van uit, dat het een stalen kast heeft dus zou het nummer 856XX moeten zijn. Is de kast verchroomd zou het dus 256XX zijn)
Verder kwam het voor, dat een model door Brussel besteld werd, waar Amsterdam geen zin in had en omgekeerd.
Nu naar het horloge van @Klokkengek een leuk duikertype, met mooie, bijzondere wijzers.
Ik kan natuurlijk aan de buitenkant niet zien, waar het vandaan komt, maar ik weet, dat er in Frankrijk gewerkt werd met o.a. Yema, Bouhellier en Péquignet. In Duitsland (Pforzheim) werd o.a. gewerkt met Aristo en zeker ook met andere fabrieken/fabriekjes. Welke weet ik niet.
De reden voor het ontstaan van de International reeks was om in de late jaren 70, de tijd van de opkomst van de quartz horloges, een antwoord op de enorme prijsdruk te hebben.
Produceren in Zwitserland was op zich al duurder, de relatief kleine series, die in Biel gemaakt werden hielpen ook niet mee, dus moest er een oplossing gevonden worden om het merk Pontiac in het onderste deel van het prijssegment overeind te houden en aan te laten sluiten bij het segment van de “goedkope” merken van de importeurs in België en Nederland, resp. Lauréat en Union, zonder verliesgevend te zijn.
Dus werd besloten om met de “International” reeks te beginnen.
Dit was in feite een verdere ontwikkeling van de Simpatico/Simpatica reeks.
Simpatica/Simpatica waren horloges uit Zwitserland, niet gemaakt door Suprécis Biel.
Door kant en klare modellen te kopen bij andere, grotere, producenten konden lagere inkoopprijzen bereikt werden. Bij de International modellen gebeurde hetzelfde met het extra prijsvoordeel van de toch al lagere prijzen in Duitsland en Frankrijk.
Kortom, ga op zoek, misschien vind je het broertje (het is een herenmodel, dus dat mag ik zeggen) met Yema of Aristo er op. Of een ander merk.
En als je hem vindt, kopen en naast elkaar leggen, dan heb je een setje van tweeeiïge tweelingen.

10 likes

Altijd leuk om je bijdragen te lezen Maurits. Ik dacht voor ik jouw post las door de dunne bezel, en de kast- en wijzervorm meteen aan de jaren tachtig Yema Sous Marine modellen.

Die is echt in topstaat zo te zien!:+1:t2::heart_eyes:

1 like

Verdal is een merk dat ontstaan is in Brugge, ongeveer 50km van het kuststadje waar ik opgegroeid ben. Ze gebruikten goede Zwitserse werkjes, wijzerplaten en kasten. Het merk is vooral gekend voor zijn ‘tour de france’ modelllijn (niet toevallig mede ingegeven door de sterke West-Vlaamse band met de fiets), maar ze maakten ook leuke dress-divers onder de Sea Flower naam met EPSA compressor kastjes en kronen. Deze is een eind jaren '60 exemplaar met G20 goldfilled EPSA kast. De ‘Sea Flower - 5 jaar garantie op waterdichtheid’ sticker moest ik erbij hebben :slight_smile:

11 likes

Staat je prima Harry, veel draagplezier.

1 like

Thanks,is inderdaad nog in topstaat,enige niet orginele is het domed saffier glas.

1 like

Dank je wel Maurits! :blush: Ik ben altijd heel erg blij met jouw bijdragen, want ik zit hier niet alleen maar voor de lol, maar ook om iets te leren.:+1: Dit is weer voor mij zeer nuttige informatie en ik zal zeker op zoek gaan naar een gelijksoortig Frans model.

Ik ben nu aan het werk, maar zal vanmiddag eens naar de serienummers op het achterdeksel kijken. Er staan twee nummers op.

Groeten en fijn weekend alvast!

Harry.

2 likes

5 likes

Zo lang heeft de levering toch ook weer niet geduurd dat hij nu al vintage is? :wink::wink::joy::joy:

10 likes

Euhh, nee, verkeerde topic.:grimacing:

3 likes

Eerste post in dit topic: mijn ~1945 Omega bumper automatic

15 likes

Maar hij is wel heel erg mooi! :+1::relaxed:

Vandaag de Desira om. Echt jaren 70 met die felle kleuren.

8 likes

Ik vond m leuk :grin:🖒