Welke vintage draag je vandaag? Deel III

Dank voor je reactie Martijn. Ik begrijp het alleen niet.
Als jij de kroon uittrekt kun je de wijzers terugdraaien.

Welk mechaniek bedoel je precies? Het raderwerk met alles wat er aan vast hangt? Als je de kroon uittrekt om de wijzers te verzetten komt het hele “mechaniek” toch ‘buiten spel’ te staan?

Hoeveel was jouw record ook alweer voor deze draad :thinking: ?

1 like

Kleine aanvulling. Sommige vintage horloges zonder snelverzet hebben wel de mogelijkheid om als je net door 24.00 hebt gedraaid, vervolgens terug te draaien tot 22.00 om vervolgens weer door 24.00 te draaen waarop de datum weer een dag voor uit gaat. Dit kun je dan net zolang herhalen totdat de datum goed staat.

Zekers, maar deze niet :kissing_heart:

Gered uit de prullenbak na het overlijden van een oud oom. Vandaag nieuw bandje binnen:)

19 likes

699 x één uur bedoel je? :roll_eyes:

1 like

Dan bedoel je zeker dat de datum wel mee terug draait. :wink:

Als de datum namelijk niet mee terug gaat, maar wel mee vooruit heb je dus semi-snelverzet. Bij de oudste en simpelste systemen draait de datum mee terug bij achteruit draaien en kun je dus niet de datum verzetten door heen- en weer draaien. :sunglasses:

Nee Wilco, hij draait niet mee terug. Zou er misschien een veertje bij het datumwiel geknapt zijn…

1 like

Maar hij draait wel mee vooruit?

1 like

Ja, dus als hij al 2 weken stil ligt en ik hem wil dragen (met de juiste datum) trek ik de kroon uit (de kroon heeft maar 2 posities: opwinden en (na uittrekken) verstellen van de wijzers) 2 x uittrekken kan niet. Dus. Kroon 1 x uittrekken en wijzers vooruit laten gaan door te draaien, na 24 uur doordraaien verspringt de datum. Terugdraaien (tussen 0400 en 2200 uur bijvoorbeeld) heeft geen zin. De datum blijft noest in dezelfde positie staan (tot het weer 24 uur later is natuurlijk).

Misschien moet je misschien nog iets verder terugdraaien? Bij sommige uurwerken moet je terug tot 20:00 voordat de datumvinger voorbij de tand van de datumring is. :thinking:

Ik heb het zojuist geprobeerd. het is nu 5 over 7. Ik heb het horloge doorgedraaid naar 12 uur, de datum verspringt. Ik draai het horloge 12 uur door (datum doet natuurlijk niets) Ik draai het horloge vanuit die nieuwe positie 24 uur terug, er gebeurt niets, datum blijft staan.

Enige resultaat: hij staat nu op 20 ipv 19. Ik heb geen zin om weer 2346453686 keer vooruit te moeten draaien aan de kroon om het weer op 19 te krijgen… hahahahahaha!

1 like

Dat betekent volgens mij dat semi-snelverzet dus werkt, anders had hij weer terug op 19 gestaan. :wink:

1 like

Okee nog één keer. Datum verspringt rond 0:00. Draai het horloge nadat de datum is versprongen terug naar b.v. 18:00. Draai het horloge weer vooruit naar 0:00. Als het goed is dan is de datum nóg een keer versprongen. Bij sommige horloges is het al voldoende om terug naar 22:00 te draaien of soms zelfs 23:00. Als dit niet werkt dan ga ik er van uit dat er iets mis is met je datum verzet. Ik heb het even getest met een heel oud en simpel opwind uurwerk van Citizen. Werkt feilloos. Voor de primitievere datum mechanismes moet je terug naar de jaren 50.

Dus. Als ik de wijzers 24 uur (er van uitgaande dat hij op 00 uur staat en de datum net versprongen is) vooruit moet draaien om de datum vooruit te laten springen heeft mijn horloge “semi-snelverzet”. Ik zou eerder zeggen “standaard verzet”. Datumschijf draait zonder enige complicatie mee met het raderwerk. Slechts voorwaarts en op geen enkele wijze achterwaarts.

Ik zal hem binnenkort eens servicen. Zoals ik al zei: wellicht een veertje gesprongen? Ter leering ende vermaeck. Dank voor de moeite die je hebt genomen Wilko.

Maar je zegt niets over wat er gebeurt als je hem dan weer 12 uur vooruit draait. Dát is waar het om gaat. :wink:

1 like

Heel scherp… Ik heb alles geprobeerd natuurlijk. Maar dit klokje wil alleen maar voorwaarts de datum schakelen als er 24 uur gepasseerd zijn…

1 like

Dus je bevestigt dat je vanuit deze positie 36 uur moet draaien voordat de datum verspringt?

Dan vermoed ik dat er toch iets stuk is in je datumverzetsysteem; mogelijk inderdaad een veertje weg of gebroken. :thinking:

Ik ben slechts een leerling horlogemaker. Ben hier om te leren! Dit is toch wel een mooie discussie en constatering. Als ik jullie goed begrijp moet een mechanisch uurwerk met datumveld een soort van “snelverzet” hebben, of er moet iets defect zijn, of we moeten terug naar de vroege jaren 50…