Welke vintage draag je vandaag? Deel III

Daar zou ik absoluut geen idee van hebben. :sweat_smile: Jij bent een stuk verder dan ik! :smiley: Ik heb geen enkel mechanisch horloge met datum. :stuck_out_tongue:

Ik krijg alleen de indruk dat je ergens een misstapje zet met je logica, want je lijkt niet te begrijpen hoe het snelverzet werkt zoals uiteengezet door @wbcoupe en @MartijnV. Of ik zie een stuk van jouw verhaal over het hoofd. :slight_smile: Je beschrijving van wat je gedaan hebt is namelijk preciés consistent met een wél functionerend snelverzet.

Het zou inderdaad, zoals hierboven bediscussieerd, kunnen wijzen op een defect. Binnenkort maar eens onderzoeken… Bedankt allemaal voor jullie inbreng! En dat allemaal naar aanleiding van een plaatje van deze “Humble Homer”…

11 likes

Ik hoop voor je dat er snelverzet in zit en dat dat gerepareerd kan. :+1: Die kroon ziet er niet uit alsof het een pretje is om die 3824 keer rond te draaien. :joy: Of gewoon iedere dag dragen joh! :wink: Is ook geen straf, prachtig ding met die crosshair en de champagne sunburst. :smiley: :+1: :+1:

Ik had dit stukje over het hoofd gezien. Excuses dat ik jou nu beticht van onkunde terwijl juist ik onvoldoende zorgvuldig heb gelezen. :frowning:

3 likes

En wissel naar de Elvia, 1e helft jaren 70 vorige eeuw.

16 likes
6 likes

Swatch Irony chronograaf vandaag

14 likes

Leuk, nog een Prisma! :+1:

Hier de mijne:

18 likes

21 likes

31 likes

Oh wauw. Die is mooi zeg.

Ik begin deze 20ste maart met mijn Dugena Jongster :slightly_smiling_face:

Fijne dag alvast!:wink::+1:

26 likes

Ik vond het een prachtige, beheerste, geduldige en behulpzame conversatie !
Chapeau heren.
Ik heb geen verstand van mechanische calibers maar qua logica begrijp ik niet dat dit bewuste horloge wèl de datum verzet na twee rondes van 12 uur (A), maar nìet na terugdraaien en vervolgens weer vooruit (B)
Er is een moment in situatie A waarop de datumring meegetrokken wordt naar de volgende positie.
Hoe kan het dat dit in situatie A wèl, maar in situatie B niet gebeurt ?
Het zo logisch zijn dat het òf bij geen van beide òf bij beide situaties functioneert, maar niet bij de ene situatie wèl en bij de andere situatie niet.
Vragen. Vragen. Vragen.

1 like

Het lijkt er op dat dit uurwerk geen voorziening heeft om de datumschijf vast te pakken en mee terug te nemen naar de vorige positie als de wijzers worden terug gedraaid

of

dat deze voorziening defect is (gebroken veertje oid).

Ik kreeg gisteren uit de discussie de indruk dat alle mechanische horloges met datum een dergelijke voorziening hebben, tenzij ze heel oud zijn, begin jaren 50. Ik hoop dat Martijn en Wilko daar vandaag uitsluitsel over kunnen geven.

2 likes

Ik ga er vanuit dat je er meer van weet dan ik. Maar, waar ik het over heb is een datumschijf die alleen een stap verder gaat, niet terug naar een lager getal cq. vorige positie.
Als er iets kapot zou zijn, waarom verspringt de datum dan wel via het veergedreven tijdmechaniek, maar niet als hetzelfde mechaniek via de kroon aangedreven wordt ?
De onderste steen moet boven ! :wink:

Swatch Iron diver vanochtend

- straks even langs mr Swatch…:wink:

12 likes

Ik zat te twijfelen over het blauwe gedeelte voor dit horloge, maar zo is ie toch ook wel weer leuk:

26 likes

Ik ga er van uit dat jouw horloge de “heen en weer draai” quickset zou moeten hebben, zie ook de foto van mijn test met het Citizen sloop uurwerk, volgens mij vergelijkbaar met wat jij aan kan treffen in die van jou.

Goedemorgen! :smile: :+1:

25 likes

Naoorlogse MAWI opwinden just zetten en klaar :smirk:


FHF 175

27 likes

De Zodiac mocht mee naar het werk :slight_smile:


19 likes