Welke vintage draag je vandaag? Deel IX

Dat zijn naar mijn mening dan ook precies de specificaties waarmee de horloges voor militair gebruik gemaakt werden. Het belangrijkste verschil en tevens het opvallendste is dat de meeste echt militaire horloges uit die tijd (ruim genomen jaren '40 - '60) meestal een zwarte wijzerplaat hadden. De functionaliteit daarvan laat zich raden: geen reflectie, weinig zichtbaar vanaf grotere afstand.
Waarom dist soort horloges met lichte / witte platen als ‘militair’ bestempeld worden weet ik eigenlijk niet, maar zo worden ze tegenwoordig wel genoemd, ja. Het is wel een stijl waarvoor we de belangstelling delen. Volgens mij werden dit type horloges in de tijd dat ze werkelijk actueel verkocht werden ook wel ‘sporthorloges’ genoemd.
Tegenwoordig loopt iedereen die af en toe wel eens een badmintonnetje slaat met een dikke duikert of een G-Shock om zijn pols.

Hieronder een paar ouwe zwarte jongens:

19 likes

Vostok

13 likes

Ik zit ook al een poosje op zo’n Sputnik te azen. Ze komen regelmatig voorbij op eBay en Etsy, maar op Etsy zijn ze meestal heftig overpriced en op eBay vertrouw ik ze vaak niet helemaal. Ik heb nogal eens de indruk dat ze ‘gefrankenwatched’ zijn. Kastje en uurwerk horen dan niet goed bij elkaar naar mijn gevoel.

Heeft iemand een voorbeeld om te laten zien van een Sputnik met het juiste kastje c.q. in een authentieke uitvoering??

1 like

41 likes

17 likes

Deze Cyma kan nog wel een nieuw glaasje gebruiken, maar is daarom niet minder mooi…

Het R459 uurwerkje doet zijn werk nog prima en het horloge ziet er nog best goed uit.

19 likes

20 likes

Maar natuurlijk, Lex, kijk hier eens voor een perfect exemplaar:

Te vinden op http://www.netgrafik.ch/sputnik4.htm
En nog veel meer moois daar op http://netgrafik.ch

Het exemplaar van @BG1 is dus ook correct :slightly_smiling_face:

7 likes

Ha die zwarte Titus heb ik toevallig kortgeleden laten repareren - lag al tientallen jaren in de box ‘te dure reparaties’ en dan toch maar eens in orde laten maken met o.a. nieuwe veer.
De zilverkleurige broer had helaas te veel roest om betaalbaar te herstellen, die is weer terug in ’ te duur’ :worried:

11 likes

Mooi met de milanese :grin::+1:t3:

:snowflake::sunglasses::snowflake:… cooool

1 like

Prachtige platen Kasper. Die met het incabloc heeft een erg mooie kleur. Zou dat nog origeneel zijn of inmiddels vergeeld. Delicious🤤

Paulus ik denk dat hij redelijk origineel is. Maar de kleur is eigenlijk meer rose goud dan geel. Of bedoel je die quadromatic? Die plaat lijkt wel verkleurd, was oorspronkelijk wit denk ik :thinking:

1 like

Dank je @Harpoen. Daarmee kan ik op zoek naar een ‘goeie’!
:+1:

1 like

Goedemorgen! Deze Seikomatic Selfdater heeft een nieuw glaasje gekregen, en dat was nogal een hele opgave. Allereerst om een juist glaasje te vinden, en daarna om het erin te zetten, want ondanks dat de verpakking de juiste maat aangaf, bleek het toch 0,1mm te groot. Maar liever dat, dan te klein. Ik heb er wat af geschraapt en met een pers op zijn plaats gezet. Alleen zie ik nu op de foto nog wat stof zitten :triumph:

Maar het maakt hem wel af…

22 likes

Deze vintage Prisma Monnin duiker! Overgenomen van @Ferdinand

20 likes

Veel plezier ermee! Gelukkig heb ik er nog een :grimacing:

32 likes

Vanmorgen weer eens de Vostok.

13 likes

Vandaag deze zwaardvis:

21 likes

Een kameleon van1946 :smirk:

Hand made :thinking: