Deze sinds zaterdag weer met de post binnen. Weer terug van service en reparatie van @Tokes.
Ik heb hem al heel lang, weet niet eens meer hoe ik er aan gekomen ben. Intrigerende anonieme zilveren wijzerplaat. Misschien dat iemand er ooit de tekst afgepoetst heeft maar hij zou ook altijd zo geweest kunnen zijn. Kijk naar de mooie kattenoren-lugs in het stalen of misschien staybrite (gezien de kleur van het metaal) kastje. Ik heb heel lang gedacht dat er een on-gelagerd penanker uurwerk inzat. Het horloge liep slecht dus ik gaf er niet zo veel aandacht aan. Tot ik nog eens goed ging kijken wat het nou eigenlijk was, want het klonk niet als een penanker uurwerk; ik miste het kenmerkende kling-klong wekker geluid.
Het bleek een stokoud AS 960 cylinder gang uurwerkje uit 1930 te zijn. Dat maakte het horloge gelijk een stuk interessanter. Maar omdat het onregelmatig liep en ik er zelf niet aan wilde ‘klooien’, besloot ik om het naar Toke op te sturen. Die durfde het avontuur wel aan en is er liefdevol mee aan het werk gegaan. Er bleek na de service dat het nog steeds niet betrouwbaar wilde doorlopen. Na eindeloos proberen en testen besloot hij dat er een nieuwe (!) balans in moest. Waar haal je dat vandaan, voor een bijna 100 jaar oud polshorloge? Hij vond er een, in de USA. Met de nieuwe balans loopt het horloge weer als een zonnetje. Vanaf zaterdag al aan de pols en er helemaal blij mee. Toke bedankt!
Heeft wel wat weg van mijn Bulova…
Maar voor vanavond kies ik weer voor een Seikomatic-R (8305-8051)
Oei oei da’s een schone
Waarom lees ik steeds typmachine op de wijzerplaat?
Maar wel een mooi horloge!
Hahaha! Nu kan ik het nooit niet meer zien!
Bijzondere kast! Deze kon ik nog niet. Even uitzoeken
Er staat er nog een te koop op Buyee, alleen dan onder de noemer 8305-8050. Geen idee, wat voor verschil dat moet zijn, want ik zie het verschil niet…
Toen ik besloot hier een ‘vintage’ quartz uurwerk te laten zien zag ik dat @pmannaert me net voor was geweest met zijn fraaie hightech ogende Casio met dubbel digitaal uurwerk.
Desondanks wilde ik ook mijn quartz horloge wat ik vanavond aan de pols heb toch nog maar presenteren.
Eerst het verhaaltje wat er bij hoort:
Recentelijk mocht ik een lotje ‘knutselhorloges’ overnemen van gewaardeerd Forumlid @Herman-Jr.
Er zaten wat klassieke jaren 60 klokjes bij, een paar handopwinders, een automaatje, twee penankers, zelfs een zakhorloge, maar ook twee quartz horloges, die beiden duidelijk een flink zwaar leven achter de rug hadden. Een Citizen en een Pulsar.
Normaal doe ik eigenlijk zelden iets met quartz horloges. Ik vind ze doorgaans niet zo interessant, ze passen niet zo in mijn verzamel focus en ik weet vrijwel niets van de techniek. Ik kan een batterijtje wisselen en een enkel contactje schoonmaken maar veel verder kom ik niet. Deze keer vond ik het wel leuk om er dan maar wel eens naar kijken, ze lagen er nu tòch.
Het Citizen horloge, een gecompliceerd uitziende 8450 C70228 Spacemaster bleek al snel morsdood. (Terzijde: Leuk dat die Japanse horloges heel vaak het volledige uurwerk en modelnummer op de caseback hebben staan; zo vind je vrij makkelijk terug wat je in handen hebt.)
Ik heb nog wel een nieuwe batterij geprobeerd, maar er was geen leven meer te bekennen. Die Spacemaster gaat dus voorlopig in de projecten bak of misschien naar een andere enthousiast die van dit soort horloges meer kaas heeft gegeten, of iemand die behoefte heeft aan onderdelen. Nog ‘Radio Controlled’ ook… dat zwarte ding aan de zijkant schijnt een soort antenne te zijn. Ik krijg bij dit soort horloges dan zo’n beetje Wim Sonneveld gevoel: '“Ach mens, ik ben te oud voor die rotsooi…”
Hieronder nog maar wel even een fotootje zodat je weet over welk ding ik het heb:
De dooie Spacemaster met de caseback met veel informatie
Ik ga gauw verder naar het volgende elektronisch tijdmachientje uit het lotje van Herman.
Een Pulsar Ana-Digi Y652-5030.
Met het Quartz Y652 uurwerkje blijken vrij veel varianten gemaakt te zijn, de 5030 is waarschijnlijk een van de eersten, uit 1983. Ruim oud genoeg dus om in dit draadje mee te mogen doen met de Vintage jongens. En ondanks dat digitaal en quartz normaliter niet helemaal mijn hobbies zijn, vond ik dit horloge interessant genoeg om hier te laten zien. Te meer omdat bij dit exemplaar, na eerst een uitgebreide en zeer noodzakelijke fysieke schoonmaakbeurt te hebben ondergaan, het binnenwerk na het plaatsen van een nieuwe batterij en wat gehannes met contactjes weer vrolijk tot leven kwam.
Alles doet het…
En hoe! Omdat ook van dit horloge het volledige typenummer bekend was vanaf de caseback had ik in no time een user manual van het internet geplukt en bleken al snel alle functies van het dubbeluurwerk te functioneren.
Alle type info op de caseback en hup… daar is de gebruiksaanwijzing!
Het analoge deel gedroeg zich net als elk ander quartz horloge. Het liet zich braaf gelijk zetten en liep zoals het een quartz betaamt, spat synchroon op tijd met mijn radio gestuurde wandklok. Maar ook het kleine digitale uurwerkje aan de onderkant van het display bleek, nadat de gebruiksaanwijzing me met de juiste knoppen vertrouwd had gemaakt, nog volledig functioneel. Mind you: alle drie de pushers bleken, na wat schoonmaakwerk het nog goed te doen! Geen verrotte contacten, gewoon gaan met die digitale banaan! Zelfs de lume deed nog wat!
Nog een beetje lume en de originele bracelet
Uit de op het internet beschikbare foto’s van het ding bleek er ook nog de originele correcte stalen bracelet op te zitten. D.w.z., dat werd zichtbaar nadat een enorme hoeveelheden zwarte troep verwijderd was met behulp van de ultrasoonreinger, veel Dasty, een oude tandenborstel en een flinke dot handcleaner. Die tandenborstel heb ik daarna maar gewoon weggegooid, daar kon ik echt geen ander horloge, oude vulpen of wat dan ook mee schoonmaken. Misschien nog mijn tanden, maar dat leek me niet zo’n fris idee…
Ter afsluiting nog wat foto’s, waarvan uiteraard eentje aan de pols.
Dank weer voor het lezen en kijken.
Lex