Welke vintage draag je vandaag? Deel IX

Vandaag een Velona die de V&D overleefd heeft.

21 likes

Leuke vroomman :+1:

1 like

Heb ook nog “ergens” een Velona onder het stof maar…wat is V & D ? :innocent:

5 likes

20 likes

15 likes

Elektrische Seiko uit 1972.

16 likes
1 like

Mooie EL-370!

Vandaag ook een electrisch horloge om, maar geen Seiko. Want zojuist plofte deze Laco Electric op de deurmat…

14 likes

Fluted.

1 like

18 likes

31 likes

Hier ook:


:blush:

15 likes

Vandaag opgehaald Seiko Champion :shinto_shrine: :heart_eyes:
Man man, alleen die douane kosten…:unamused::astonished:

24 likes


18 likes

14 likes

Een vriendelijk verzoek aan de dames en heren uit de vintagesectie om mee te denken over het Valjoux 7768 vraagstuk! :slight_smile:

Nog een Helvetia dagje. Fijn weekend vintage HF!

28 likes

De Waltham uit 1914 :muscle:

19 likes

@Scudo @pmannaert
Nostalgie:

VD-2002-

Ik woon het grootste deel van mijn leven in Rijswijk, maar ben geboren in Den Haag en ben mij altijd toch een beetje een Hagenees blijven voelen. Hoewel de Firma Vroom en Dreesman in aanleg een Amsterdamse firma was, had firmant Vroom ook eigen winkels in Den Haag onder alleen de naam ‘Vroom’ o.a. in de Fahrenheitstraat en is de geschiedenis en vooral ook de herinnering van het publiek daardoor ook altijd sterk verbonden gebleven met Den Haag.
In december 2015 ging het warenhuis V&D, de afkorting waarmee het bedrijf Vroom & Dreesmann bij het winkelend publiek bekend was, officieel failliet. Hiermee kwam een einde aan de rijke geschiedenis van een warenhuis dat in veel Nederlandse steden en plaatsen vestigingen had.
Ik mis het winkelen in het grote warenhuis aan de Grote Marktstraat in Den Haag nog steeds.

Meer info, zie hier:
[V&D - Geschiedenis van warenhuis Vroom & Dreesmann | Historiek]

Vroom en Dreesman verkocht veel producten van velerlei aard onder de eigen merknaam V&D, daarnaast was ook de merknaam VENDEX een begrip.

V&D had in zijn goede tijd ook een vrij grote juweliers- en horloge afdeling. De horloges, die V&D in Zwitserland liet maken voorzien van gerenommeerde uurwerken, werden onder het eigen merk VELONA verkocht.

Ter gelegenheid van mijn 18e of 21e verjaardag (dat weet ik niet meer precies) kreeg ik van mijn ouders een VELONA horloge. C-shape kast, datum, een automaat (!) en een blauwe wijzerplaat.
Ik was er blij mee, maar helaas bleek het ding een maandag apparaat. Het lag meer bij de reparatie afdeling van het warenhuis dan dat ik het droeg en belandde uiteindelijk, defect, in een laatje. Ik heb het later ooit eens verpatst op Marktplaats t.b.v fondsen voor mijn toen al alsmaar groeiende vulpenverzameling. Dàt Virus, ook wel bekend onder de naam Virus Stylographica, had mij toen al (en heeft het nog steeds) te pakken. Het Virus Tempus Horologicum had mij toen nog niet besmet.
Terzijde: voor zover mij bekend is er als remedie tegen beide virale aandoeningen alsmede andere varianten van het Virus Communis Collectionarius, nog immer gèèn werkend vaccin bekend of ontwikkeld.

Toen ik later wèl horloges ging verzamelen kwam er ook weer een oude VELONA langs, ongeveer het model van het horloge uit mijn jeugd, maar in een veel eenvoudiger handgewonden uitvoering met een witte wijzerplaat en een standaard FE 140-C uurwerkje.
Ik draag hem nooit, maar hij woont tevreden bij een aantal andere vintage horloges in een van de theedozen.


15 likes

Aan het koken met een heerlijk Frau Gruber IPA erbij en de Grand Seiko 6146-800 cross-hair dial op een nieuw… TWEED bandje!

15 likes