Leuke bi-color zo, en weer een fraaie bracelet ook
Subtiele 70’s funk De band viel helaas wel wat tegen omdat er corrosie op bleek te zitten
Wat een mooi cadeau
Flippo’s and how to make a good Curry…
Omdat ik bedacht had dat ik vandaag een lekkere Indiase Chicken Curry wil bereiden voor de avondmaaltijd, daar een bijpassend horloge voor gezocht uit een van de horloge (ex thee) dozen.
De stoofkip staat al een paar uurtjes te pruttelen op het elektrische kookplaatje. Het hele huis ruikt al naar een Indiaas restaurant.
Wat beter dan daar een Indiase HMT Pilot met een donkergele Madras Curry kleurige wijzerplaat bij om de pols te doen?
Ja, ik weet dat veel mensen spugen op die spotgoedkope Indiase dingen, maar ik vind het een soort ‘guilty pleasure’. Zoiets als kroketjes uit de muur eten. Eigenlijk is het vies, maar soms toch stiekem heel lekker…
Ik heb in de loop der jaren toch zo’n stuk of 10 van die HMT-tjes verworven. Het waren er eigenlijk meer, maar wie ook wel eens een horloge uit India heeft laten komen weet dat ze het niet altijd doen… En dat is dan voorzichtig uitgedrukt. Die slechte dingen verdwijnen dan in de onderdelen bak, of je maakt van 2 of 3 slechte 1 goeie.
Maar het zijn niet altijd Mumbay Specials in de negatieve zin van uit schroot in elkaar geknutselde vieze zooi. Als je goed oplet en de beschrijvingen goed leest en je bij een paar verkopers houd waar je positieve ervaringen mee hebt (voor zolang als 't duurt, ze komen als paddenstoelen en verdwijnen weer als sneeuw voor de zon) maak je redelijke kans op een leuk, soms echt new old stock of bijna mint exemplaar waar niet mee geknoeid is.
Ik had geluk en heb eens een mint exemplaar kunnen overnemen van een Forumlid (mijn eerste HMT, ik wist niet eens dat er Indiase horloges bestonden) en verder kocht ik een keer 2 waarschijnlijk fabrieksnieuwe exemplaren van een serieuze Japanse verzamelaar. Serieus, omdat hij eigenlijk helemaal geen horloges verzamelde, maar vulpennen, net als ik en ik een aantal keren al heel plezierig vulpen zaken met hem had gedaan. Die 2 HMT’s waren ooit uit India meegenomen door zijn vader, die in de jaren '70 veel zaken deed in India. De vulpennen die hij verkocht waren ook prachtige exemplaren uit de erfenis van zijn vader, dus het voelde wel goed toen hij me deze aanbood.
De gele HMT Pilot die ik vandaag om heb kwam gewoon van Ebay, maar bleek zo niet nieuw, dan toch in een zeer nette, zeg maar ‘pristine’ staat te verkeren.
Ik draag de HMT’s niet vaak, gewoonlijk zitten ze bijna allemaal met 9 stuks bij elkaar in een van de ooit bij Xenos gekochte theedozen die ik gebruik om een deel van mijn verzameling in te bewaren.
Dan krijg je dus zoiets:
De associatie met het Flippo album uit 1995 (van mijn dochter) is dan gauw gemaakt.
Vandaar de titel van deze bijdrage.
Have fun!
Lex
Hmm, Fiat 500 bj1969 denk ik
Woon jij op Sicilië ofzo? Ik kom niet dagelijks dergelijke auto’s tegen
Die kast is serieus bekrast, lijkt bijna intentioneel
Ik tot nu toe ook niet
Tissot! Beetje slecht moment om een foto te maken, maar hij is wel lekker. Draag hem niet veel, maar altijd met plezier.
@KaiseRRuby, waar is die van jou naartoe?
Huh wat? On het glaasje te poetsen misschien?
Zelf vind ik deze Indiase versies van Citizen briljant
Ik heb acht HMT horloges, nog uit de tijd dat je ze hagelnieuw kon kopen. De fabriek was nog in vol bedrijf. Met de ‘Mumbai Specials’ die tegenwoordig aangeboden worden moet je geluk hebben.
Dat dus. HMT heeft een interessante geschiedenis. Jammer dat een aantal jaren de horlogefabriek van HMT door de Indiase regering gesloten is, om volstrekt onbegrijpelijke economische redenen. De Indiase horloge industrie begon juist internationale belangstelling te krijgen. Maar soms heb ik wel eens vaker de indruk dat Indiase politici onder een steen leven…
Ik blijf het aanbod van HMT op Ebay wel volgen, je ziet af en toe nog steeds aantrekkelijke exemplaren die er authentiek uit zien. Maar ook heel veel fantasie dingen, met als die Indiase Orisjes met (ook in licentie vervaardigde) ST96 uurwerkjes.
Wat ook interessant blijft zijn de af en toe vanuit India aangeboden Favre Leuba licentie horloges. Ook veel Mumbay special rommel daartussen maar af en toe serieus mooi met goede wijzerplaat en originele FL manufactuur uurwerkjes.
Nou…
“In September 2016, the Government of India closed some divisions of HMT: HMT Watches Ltd, HMT Bearings, HMT Tractors, and HMT Chinar Watches Ltd. The main reasons were that the company was making losses for more than a decade.”
Mechanische horloges - laat staan die je nog met de hand moest opwinden - verkochten bijna niet meer, behalve misschien aan buitenlandse verzamelaars zoals jij en ik. Een HMT horloge was voor ‘de arme man/vrouw’. Toen het economisch steeds beter ging wilden velen een horloge ‘met status’ om de pols.
Zoals ik al zei: ik vind ze briljant, zeker vanwege hun geschiedenis, en ben blij dat ik er toen een aantal van heb aangeschaft.
Edit: ik heb hetzelfde gevoel bij sommige Vostok modellen. HMT ziet er echter verfijnder uit; sommige modellen zijn prachtige dressers.
Leuk, heb je al een fotootje?