Welke vintage draag je vandaag? Deel VII

Goed verhaal :+1: Dank

1 like

Mooie, sfeervolle foto! :+1: Ook een prachtig horloge natuurlijk.

1 like


Net binnen, ben verslaafd aan dit merk… en andere merken😆 misschien weet iemand welke taal de dag aanduiding heeft? Facet geslepen glas en jammer een klein krasje op de wijzerplaat.

18 likes

Een van mijn ‘aanwinsten’ uit de 80-90’er jaren - vond het wijzerplaatje icm Oris zo boeiend dat ik het kastje niet zag…en het loopt prima :relieved:

1 like

Mijn eerste post hier, maar zeker niet de laatste!

30 likes

Nieuwe band voor de Cyma van @slls
Helaas geen daglicht gezien vandaag, dus betere foto’s volgen :wink:

afbeelding

19 likes

Dank :ok_hand:

Je hebt gelijk. Maar er was tevens sprake van een volledig stilstaand beleid m.b.t. ontwikkeling en innovatie in die industrie. De regering gaf daar geen enkele aandacht aan. Het had anders gekund. Er was een enorm potentieel in kennis en arbeidskracht. In China hadden ze dat een stuk beter begrepen maar ook de Russische horloge industrie is, ondanks dat ze voor het grootste deel nog steeds drijven op de ontwerpen van de oude traditionele calibers, nog steeds springlevend.

Maar goed, de belangstelling voor die Indiase icoontjes alsmede voor de traditionele Russische Vostok’s, Raketa’s, Pobeda’s en zo nog een paar delen we dus. Enjoy!

Wat betreft HMT:

+1 ! image

Ken je deze?


Timestar. Ook made in India in de jaren '60 / '70 / '80 Worden volgens mij ook niet meer gemaakt.
Wat eleganter nog dan de meeste HMT’s. Een relatie met de Franse horloge industrie. Er zitten in licentie vervaardigde Franse Lorsa P62 uurwerkjes in, die kwalitatief zeker niet onderdoen voor het Citizen / HMT 1802 kaliber. Worden af en toe op Ebay nog wel als New Old Stock aangeboden.
Wel voor de smalle pols, ze zijn net een maatje kleiner dan de meeste HMT’s (32/33mm).

12 likes

En Allwyn ?
Seiko licentie, ook uit India

11 likes

11 likes

Jazeker, vandaag met de post gekomen. Hoort eigenlijk (nog) niet in dit topic, want het horloge loopt niet, dus wordt nog niet gedragen.

Ben blij met deze DS, met originele band en 25-661 handwinder uurwerk. Glaasje is waarschijnlijk te gekrakkeleerd om nog te kunnen poetsen.

14 likes

Klopt, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb er ooit twee gehad, maar ik vond ze niet mooi en ze liepen niet goed. Dus weer verkocht in een lotje met ander ‘spare&repair’ spul. Ik heb er helaas ook geen foto’s meer van.

De Allwyn’s waren ook een India’s licentie product. Gelieerd aan Seiko. Ze hadden vaak hele eigenwijze modellen. Een paar jaar geleden vond je nog wel originele Allwyns met Seiko calibers op Ebay, tegenwoordig ook nog wel maar de meeste die je nu op Ebay ziet zijn ‘HMT Allwyn’ en daar zit dus gewoon het standaard HMT uurwerkje in.

Ik vond er ook nog een paar op een Indiase veiling site, maar of die voor ons ook bereikbaar is om te kopen weet ik niet. En ook daar vermoed ik dat het eigenlijk gewoon HMT’s zijn.

Dit zegt Wikipedia over Allwyn:

Zo je je: die Indiase horloge industrie is een verhaal apart en best wat aandacht waard, zowel horlogetechnisch als vooral qua geschiedenis. Een aantal andere vooral Zwitserse merken werden ook in India in licentie vervaardigd. Dit had vooral te maken met het feit dat na de dekolonisatie van India na WW II de Indiase regering een sterk protectionistisch beleid voerde t.a.v. industriële producten. Buitenlandse producten mochten niet geïmporteerd worden maar moesten in eigen land worden vervaardigd. Omdat veelal de industriële expertise ontbrak, werden er op allerlei gebied licentiecontracten afgesloten met grote namen uit het buitenland. Op die manier werden ook op horlogegebied veel Franse en vooral Zwitserse merken van naam in India in licentie geproduceerd.
Ik noem er een paar: Favre Leuba, Sandoz et Fils, Oris, Tressa, Enicar en zo nog wel meer. Dit verklaart ook waarom je zoveel van die merken tegen komt uit de wereld van wat we hier wel noemen de ‘Bombay Specials’. Er zijn zeer vele kleine Indiase horlogemakers bedrijfjes actief die uit de ongelofelijke hoeveelheden overgebleven horloge onderdelen (nieuw en gebruikt) uit vooral de periode 1950 -1970, nieuwe of zgn. refurbished horloges samenstellen. Veel van de overgebleven oorspronkelijke horloges zijn niet veel meer dan schroot en onderdelen die niet meer te krijgen zijn worden dan gekopieerd van oude nog wel beschikbare spare parts. Dat dit de kwaliteit niet ten goede komt is een understatement. Horlogekastjes zijn vaak de zelfde standaard kastjes die ook door en voor massaproducent HMT gemaakt werden en de casebacks met de verschillende merknamen worden vaak schaamteloos in massa gekopieerd. In slechte kwaliteit of met goedkope gelaserde graveringen. Allemaal met het zelfde serie- en typenummers als van het origineel waarvan ze gekopieerd zijn en natuurlijk altijd: Swiss made (!)
Het bekendste kopie uurwerk uit India, dat vrijwel helemaal opgebouwd wordt uit deels gebruikte (‘refurbished’) deels gekopieerde of nagemaakte onderdelen is het ST/FHF 96 kaliber. Een eenvoudige basis hand opwinder die je bijna altijd aantreft in de beruchte Indiase counterfeit Oris horloges. Maar ook in de Tressa, de Titus, de Camy, de Roamer en ga zo maar door, zit zo’n wannabee in India vervaardigd ST96 werkje.

Het gekke is dat sommige van die Indiase licentiemerken nog wèl met de originele calibers worden gevonden. Een goed voorbeeld is het Favre Leuba Sea KIng horloge met het beroemde FL251 uurwerk met een dubbel veerwerk. Ook in de Indiase vintage exemplaren van dat type zit vaak het originele FL251 kaliber. Mogelijk wel in India vervaardigd, maar van een kwaliteit die niet te onderscheiden is van een Zwitsers exemplaar. Maar ja, Swiss Made staat er sowieso altijd op. Ook de Indiase Enicars hebben vaak een origineel Enicar uurwerk aan boord. Al of niet mishandeld door een Indiase ‘horlogemaker’, dat weet je maar nooit.

Het grootste probleem met de Indiase Vintage horloges is, afgezien van de meestal belabberde kwaliteit is het gedoe met de wijzerplaten. Alleen al van de HMT’s komen er honderden wijzerplaat varianten voor bij de (meestal op Ebay) aangeboden zogenaamd ‘refurbished’ of ‘new old stock’ horloges. Sommige van die dials zijn zo hilarisch amateuristisch in elkaar gepenseeld dat je je afvraagt of de aanbieder wel helemaal gezond in zijn hoofd is, ook de soms volstrekt idiote kleuren of kleurcombinaties zijn duidelijk vals. Steeds vaker zie je echter dials die je vroeger (een paar jaar geleden) nooit zag, maar die er zeer professioneel gemaakt en functioneel uit zien. Omdat HMT van de fabriek uit ook al veel wijzerplaat varianten maakte en daarvan niets documenteerde (alle HMT’s zijn van binnen praktisch hetzelfde), is het vaak heel moeilijk om vast te stellen of je hier nu met een echt originele, dan wel een originele opnieuw opgemaakte of met een aan de fantasie van een creatieve Indiase horloge wijzerplaten ontwerper te maken hebt. Zeldzaam! staat er dan vaak bij. Ja, ammehoela. Gelukkig ben ik in dit verband de kreet ‘Limited Edition’ nog niet tegengekomen. Als ze dat gaan doen is het hek echt van de dam. Kijk maar naar al die ‘prachtige’ ‘design’ ‘limited’ horloges die uit dat hele grote land ten noorden van India komen. Niet bij te houden en in feite allemaal zo vals als het maar kan.

Het is wéér een heel lang verhaal geworden, sorry. Wat ik er mee wil zeggen is dat het verzamelen of kopen van ‘vintage’ horloges uit India heel leuk kan zijn, zie de bijdragen hier boven, maar dat er ook veel verleidingen met voetangels, klemmen, onder het Indiase gras verborgen adders en andere narigheid bij komt kijken. Maar om het eens te proberen is het best leuk ! Voor de paar tientjes die die dingen kosten kun je je er niet gauw een buil aan vallen en met een beetje geluk heb je er al gauw een leuke dagelijkse beater bij waar je niet mee voor joker loopt.

Veel plezier, maar kijk uit voor de verroeste Mumbai Specials met een met de hand gekliederd wijzerplaatje dat met dubbelzijdig tape vastgelijmd zit op een uit afgekeurde onderdelen in elkaar geprutst ST 96 uurwerkje. Want daar zijn er helaas ook ontzettend veel van.

Als troost voor alle ellende en ter afsluiting nog één fotootje van een van mijn HMT’s waarvan ik denk dat ie origineel is, maar helemaal zeker weet je het nooit. Technisch is deze in ieder geval in orde. En hij komt ook niet via Ebay rechtstreeks uit India, maar van een aardige verkoper op de Rikketik die 'm aan mij verkocht voor 5 euro, want er zwierf een markertje los onder het glas. En dat was thuis gauw gefikst! :slight_smile: Verder was er niks mis mee. Dus zo kan het ook.

Dank voor het lezen.
Lex

17 likes

22 likes

24 likes

Nee! Fraai. maar wel erg klein zie ik.

Een Patek Calatrva 3998G

Prettige dag verder!

19 likes

Ja, dat is weer eens een echt mooie combi, succes met de restauratie :+1:

2 likes

Ik kies…voor een (h)eerlijke Zwitser :smirk:

16 likes

22 likes

Avia - Deed me even aan je mooie Fortis denken Pierre

16 likes