Welke vintage draag je vandaag? Deel VII

31 likes

31 likes

Ik mocht geen pr516 meer posten van @lucky58,
Dus zoek ik mijn geluk wat hogerop:
Space-age T-12

30 likes

@Barboendel zou even naar deze prachtige foto moeten kijken…

1 like

Toch wel hoor :slight_smile: PM
T-12 kende ik niet, zelfs nooit zelf gezien: iets specialer model, heeft wel iets en mag worden gezien/gedragen!

1 like

Mooi zijn ze die Marti horloge’s. En leuk dat het een Nederlands merk is (met Zwitsers motertje).
‘Marti horloge’s’ was een handelsmerk van de Fa. Speerstra uit Amsterdam. Mikrolisk geeft voor de naam Marti ook nog andere (Zwitserse) fabrikanten op, maar hier gaat het om het Nederlandse merk.
Hieronder mijn exemplaar van aan het ontwerp te zien iets eerdere datum. Het wordt aangedreven door een AS/ST1950-51 uurwerk.

Maar deze had ik helemaal niet om vandaag, dit is een spontane reactie op het prachtige exemplaar van @M_Singer. Altijd goed: blauwe wijzerplaat en rode seconden wijzer! en nog puntgaaf zo te zien. Die van mij heeft waarschijnlijk een iets zwaarder leven gehad.

Wèl aan de pols vandaag: een tijdgenoot en mogelijk ook een Nederlands handelsmerk: een Olympic met een Frans Lorsa P62 uurwerk. Mikrolisk geeft ook hier weer een aantal verschillende voornamelijk Zwitserse fabrikanten op, maar het kan ook zijn dat deze Olympic in elkaar werd gezet bij de firma ‘Arbeid’ in Amsterdam. Er is mogelijk een relatie met de bekende Nederlandse ‘Prisma’ horloges, die waarschijnlijk ook bij Arbeid gemaakt werden. Arbeid gebruikte geïmporteerde Zwitserse en Franse uurwerken, later, in de Quartz tijd ook wel Japanse Miyota kalibers.

Hieronder, aan de pols, compleet met het door mij verfoeide Fixoflex bandje, mijn exemplaar.

Het op zich nogal saaie en eenvoudige horloge heeft voor mij een bijzondere waarde omdat het een erfstukje betreft. Het was ooit, in de jaren '70 van de grootvader van Mevrouw Lexaf, na diens dood overgenomen en nog zeker 40 jaar onafgebroken gedragen door zijn zoon, mijn schoonvader dus. Na diens overlijden kwam het bij mij terecht. Ik heb het schoongemaakt, opgepoetst, het dofgekraste glaasje vervangen en het Fixoflex bandje (na grondige reiniging!) er op laten zitten, want dat hoort bij dit familiestukje.
Nog een grappige bijkomstigheid: een tijdje terug in dit zelfde draadje kwam het fenomeen van de wijzerplaten met alleen even cijfers ter sprake. En wat zie ik nu: deze heeft dat ook! Gek hoor, het was me eigenlijk nog nooit opgevallen. Een ‘2-4-6-8-10-12’! Kan je nagaan hoe slecht, of hoe selectief een mens soms kijkt naar dingen. Maakt 'm, qua design toch weer iets meer bijzonder in mijn, nu wijdgeopende, ogen. :slight_smile:

17 likes

Vanwege het glas bedoel je ?:relieved::innocent: @Aqualand

1 like

Waren deze bandjes in die tijd niet gewoon standaard bij een/dit bepaald soort horloges?
Blijven koesteren dit ‘saaie’ horloge toch, gezien de oorsprong.

2 likes

Dat zou zomaar kunnen, gezien de enorme hoeveelheden die er nog aangetroffen worden op dit soort ‘standaard voor de eenvoudige man, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ horloges.
Gelukkig heb ik niet zulke harige polsen, maar toch hou ik zelf niet van deze bandjes met automatische epileer inrichting. Mijn voornaamste bezwaar ertegen is dat ik ze zo ongelofelijk lelijk vindt en daarnaast buitengewoon onhygiënisch, gezien de smerigheid die je tussen de schakeltjes aantreft bij gebruikte / vintage exemplaren… Gelukkig heb ik een ultrasoon reiniger… :nauseated_face:

Ja, natuurlijk, deze valt in de categorie: ‘Mag nooit meer weg’ Hij gaat als ik definitief door mijn hoeven ben gezakt, door naar mijn dochter!

2 likes

Vandaag hier ook nog steeds de Marti.
Echter niet met Zwitsers motortje, maar met eentje uit Frankrijk nl een FE 140

Foto is van gisteren

19 likes

Wat een gezellige, met die rode index ring!
:slight_smile: :+1:

1 like

Als dit geen jaren 70 is

1 like

Ik heb ook nog een ander horloge dat hier wel wat op lijkt. Alleen een kleine secondewijzer en een groene index ring

18 likes

:wink::+1:t3:

En prachtige olympic idd
Vwb de vieze metalen bandjes… ultrasoon werkt goed, maar oxy action in kokend water met een oude tandenborstel (of van vervelende huisgenoten) werkt ook erg goed

Dank voor de tip, ga ik zeker proberen. Trouwens heb je de truc van de ultrasoon met 1:10 Water + Dasty al geprobeerd? Ook super! (met dank aan @Climholland)

Dat is ook een goeie!
:sweat_smile: :rofl: :joy: :innocent:

@Scudo Heel apart, die Polaris met dat groen. Ik ben niet zo van de duikerts, maar deze zou ik zo dragen!
:+1:

2 likes

Dat is een leuke font. Meestal is porta met strakke letters gedrukt

1 like

Het recept idd al eens gehad van Clim. Heb alleen de hardware nog niet. Komt vast wel eens, het kost geen rib uit het lijf :wink:

Een sierlijke logovariant :blush:

2 likes

Dat belooft wat…

Ik heb al 15 jaar een semi professionele Emmi 6 ( de allerkleinste, iets meer dan 1/2 liter) Hij begint wat krakkemikkig te worden en is eigenlijk wel èrg klein. Ik overweeg dus een nieuwe en heb daarbij deze op het oog, of 1 model groter. (0,7 liter - €70,- of 2,5 liter €100,-)


De prijs is dusdanig dat je daarvoor echt niet naar Aliexpress hoeft. En HBM is een prima gereedschap leverancier waar ik al jaren goede ervaringen mee heb.
Kijk even hier:
Ultrasoon Reinigers | HBM Machines (hbm-machines.com)